Sida 1 av 2

245 årsm -92. Finns det något "standardglapp" till databoxen

Postat: ons 05 mar 2014, 19:31
av amazonas
Hej alla 240 specialister! Jag har en -92 som stundtals inte startar. Går jättebra när den är igång och när den startar gör den det direkt. Men ibland tänder den inte alls vid start. Har uppmärksammat att jag vid dessa tillfällen inte heller får någon respons från felkodsdioden... Efter några envisa försök så har jag hittils alltid fått igång blinkandet 1-1-1 och bilen går igång.
Men vad kan det vara???? Finns det något "standardfel"? Glapp i kablar? Trasig box? Fukt?
Tack på förhand!
Staffan

Re: 245 årsm -92. Finns det något "standardglapp" till databoxen

Postat: ons 05 mar 2014, 20:25
av Rådlös
Om man nu skall hålla sig till att det kan vara ett glapp, visst kan det glappa i vevaxelgivaren. Den sitter ju som du kanske vet bakom motorn nere över svänghjulet. Om den inte fungerar så kommer det varken tändgnista eller bränsleinsprutningspuls. Endast startmotorn fungerar.
Det finns en skarvkontakt på kabeln till/från vevaxelgivarn. En svart gummiklädd, nästan stor som en tändsticksask, över ventilkåpan långt bak. Kontakten har en liten fjäder som håller den låst så den inte öppnar sig i onödan. Inne i kontakten är det vaselin. Det skall vara där som fuktskydd.
Om du ohmmäter på vevaxelgivarn när den vägrar att starta så skall det vara omkring 300 ohm och det mäter du ju lätt i kontakten. Är det oändligt mycket ohm så är det avbrott i givaren. Är det noll eller kanske ½ ohm så är det kortslutning i givaren. I båda fallen så är det fel. Den måste i så fall bytas.
Det kan ju också vara en mängd andra fel, men detta är ett typiskt glappfel.
Har du prövat med startgas? Om den startar på startgas men bara går några sekunder så länge gasen finns kvar, så är det ett fel på bränsletillförseln. Om du vet till 100% att bränslet fungerar, men den ändå inte startar, så är det fel på tändningen, någonstans.

Re: 245 årsm -92. Finns det något "standardglapp" till databoxen

Postat: ons 05 mar 2014, 21:02
av amazonas
Tack för ditt svar!!
Jag hade faktiskt fel på vevaxelgivaren på min andra 245á (också en -92a) men då fick jag en felkod, tror det var 2-1-4 och det felet uppenbarade sig även när motorn gick.
Det här felet uppenbarar sig bara vid start och när felet uppenbarar sig så får jag heller ingen respons från felkodsystemet (inga blinkningar alls). Med lite envishet, i och ur med "testsladden" och av och på med tändningen några gånger så har det börjat fungera. När jag har fått igång "blinkningarna" på dioden så har också bilen gått att starta.
Jag funderar på om det kan vara problem med någon jordning till hela systemet???
/Staffan

Re: 245 årsm -92. Finns det något "standardglapp" till databoxen

Postat: ons 05 mar 2014, 21:36
av Rådlös
Jag är inte säker, men det kan vara så här att om felet på vevaxelgivaren finns bara när du skall starta, då får ju aldrig styrdatorn något klartecken på att motorn går runt (på startmotorn i det här fallet). Alltså vet inte styrdatorn att motorn går runt och sätter i det läget ingen felkod heller.
Om motorn däremot är igång "för egen maskin" och det plötsligt uppstår ett tillfälligt glapp, så kan man kanske tänka sig att styrdatorn "håller kvar" det läget som var alldeles innan signalen försvann och kör vidare på det i något sorts nödläge. Om det är ett stort glapp, ett avbrott kanske motorn stannar. Men ett litet glapp kan ju vara någon tillfällig vibration eller liknande. Men styrdatorn minns att det var ett avbrott och noterar det i minnet.

Detta är bara lösa tankegångar från min sida. Jag har också haft en 245 -92. Jag hade också detta felet ett par gånger. Bilen vägrade starta och man väntade kanske 10 minuter eller liknande. Då startade den och gick som om den aldrig hade gjort något annat. Det var en Volvoverkstad som upptäckte att givaren var dålig vid en service och bytte den. Efter det krånglade den aldrig mer.

Jordfel kan uppträda mycket mystiskt och motsägelsefullt. Gå över alla jordkablar och flätor. Om det ser dåligt ut, skaffa en liten mässingsborste och gör rent alla anslutningar. Sådana borstar finns på alla bilprylvaruhus till överkomligt pris.

Re: 245 årsm -92. Finns det något "standardglapp" till databoxen

Postat: ons 05 mar 2014, 22:08
av amazonas
Åter igen, tack för alla goda råd!
Jag får kolla över alla jordningar och kontaktstycken jag kan finna imorgon och kanske helt enkelt byta vevaxelgivaren, det är ju snabbt gjort.
Det som oroar mig mest är dock att jag inte får någon respons alls från diagnosdioden då felet uppstår/pågår. Hoppas på att det INTE är något i "boxen".
Du skrev tidigare om startgas.. Det tyckte jag hjälpte första gångerna felet uppstod men nu vid de senaste gångerna så har det varken gjort till eller ifrån med startgas, så visst måste det vara något med tändningen.
/Staffan

Re: 245 årsm -92. Finns det något "standardglapp" till databoxen

Postat: sön 09 mar 2014, 09:41
av mange240
Bränslepumpsrelät brukar ju kunna ha kalllödningar som glappar, då borde i och för sig bilen starta för att strax efter stanna. Kan dock vara värt att sprätta upp det och titt, om du har som en ring runt lödningarna är det ju bara att löda om det.

Re: 245 årsm -92. Finns det något "standardglapp" till databoxen

Postat: mån 10 mar 2014, 13:16
av NilsO
Glapp i tändingslåset?

Re: 245 årsm -92. Finns det något "standardglapp" till databoxen

Postat: tis 18 mar 2014, 05:45
av amazonas
Felet kvarstår.... :(

Som jag planerade så gick jag igenom samtliga kontaktstycken och bytte en dålig jordfläta. Problemet var att just den dagen så uppenbarade sig inte felet alls....
Men däremot dagen efter utanför Ikea med två barn i bilen ;) Jag kunde dock konstatera att bränslepumpen inte gick. Skämdes lite över att jag inte konstaterat det under tidigare tillfällen.
Efter att ha vridit av och på tändningen några gånger så hörde jag hur pumpen gick igång och bilen gick att starta.
Glad över att ha funnit felet så bytte jag huvudrelät/systemrelät/bränslerelät.

Bilen fungerade bra, trodde jag... Men nu fick jag just besked från min sambo att Volvon inte startar igen...

Alltså bilen går bra när den är igång men ibland startar den inte. Vid dessa tillfällen går ej bränslepumpen och diagnosdioden tändning/bränsle blinkar inte alls. Huvudrelät/systemrelät/bränslerelät är bytt.
Nu funderar jag över bränslepumpen... Om den är trasig, vad har den för makt över strömmatningen till tändning? Sitter det någon tryckregulator som som bryter tändningen när man inte har bränsletryck?

Om inte så kan jag ju utesluta pumpen iallafall...? (Befinner mig 40 mil från bilen men planerar helgens åtgärdspaket ;) )

Re: 245 årsm -92. Finns det något "standardglapp" till databoxen

Postat: tis 18 mar 2014, 16:16
av NilsO
Det finns ingen tryckvakt eller liknande för bränsletrycket.

Men det du skriver, att diagnosfunktionen (för tändsystem eller bränslesystem eller båda?) inte fungerar när bilen inte startar, ger rätt mycket information. Det betyder att styrenheten (eller styrenheterna) inte får spänning trots att tändningen är påslagen. Då är det helt naturligt att motorn inte startar. Att styrenheterna inte får spänning kan *omöjligt* bero på vevaxelgivare eller bränslepumpar, så lägg inte pengar eller energi på dem.

Frågan är då: Fungerar kontrollamporna för laddning, oljetryck etc i de lägen då motorn inte startar och det inte går att läsa ut felkoder?

Re: 245 årsm -92. Finns det något "standardglapp" till databoxen

Postat: ons 19 mar 2014, 17:41
av amazonas
Ja, varningslamporna (laddning, oljetryck mm) lyser även vid de tillfällen då bilen inte startar... så jag antar att det inte är tändningslåset?
Vid tillfällen då bilen inte startar så har jag ingen ström till styrenheter eller bränslepumpen men ström från tändningslåset (plint 15).
"Systemrelät" är bytt.
Vid dessa tillfällen då bilen inte startat så har det hittills hjälpt att vrida av och på tändningen ett antal gånger.
Det som jag antar talar emot glappkontakt är att bilen aldrig stannat under gång utan det är endast vid start som det uppstår problem...????