Sida 1 av 1
Byte till m47 i en 242 -76
Postat: mån 03 mar 2014, 09:55
av Hjalmarsson1
Jag har en 242 från 76 och ja tänkte byta till en m47 så man blir av me fyrpetarn, va är de ja måste göra att de ska passa?
Re: Byte till m47 i en 242 -76
Postat: mån 03 mar 2014, 11:59
av Rådlös
Jag har inte gjort något sådant byte, så jag kan inga detaljer men en M47-låda är ca 1,5 gånger längre än en M40-låda, så du måste ta med den första kardanaxeln som hör till M47-lådan. Eventuellt måste du också flytta växellådsbalken?
Men det finns värre kunskapare här på forumet än jag. Kom igen! Ös på med uppgifter. 8)
Re: Byte till m47 i en 242 -76
Postat: mån 03 mar 2014, 12:24
av Arne
Det funkar även om du chimsar under växellådsbalken.
Re: Byte till m47 i en 242 -76
Postat: tis 04 mar 2014, 07:31
av Hilmer
Om du har B21A:
För att få hastighetsmätaren att fungera måste du ha tag på en M47 med hastighetsmätaruttag (83-85).
Man byter låda, kardan, distanser vid balken alt balk från 86-, koppling (olika splines).
Balken måste även flyttas, men det bör finnas hål i karossen för detta även på en -76a.
Om du har B20A, glöm det!