Sida 1 av 1
Volvo 240 -88 b230f dör i farten
Postat: ons 26 feb 2014, 23:42
av Kjellberg94
Tjena,
Har en 240 av -88 årsmodell med en b230f som lever sitt egna lilla liv.
Startar och går gör den lätt. Men nu ett tag kan den dö mitt i farten helt utan anledning. Då svänger jag av och försöker starta igen. Ibland startar den direkt och ibland kan den bara gå runt. Men då är de bara att vänta en liten stund så startar den lätt igen.
Kan hände lite när som helst. Ibland kan de gå långt emellan, och ibland kan den dö flera gånger under bara nån kilometer.
Någon som kan ha en idé om va som kan va fel?
Re: Volvo 240 -88 b230f dör i farten
Postat: tor 27 feb 2014, 15:11
av lennarte
Har du en -88A eller -88B ? -88B har en felkodsdosa vid höger fjädertorn där du kan få ut felkoder på vissa fel.
När det händer (att bilen stannar), när du sedan försöker starta, kan du höra bensinpumpen då ? Startar den direkt funkar det ju, men när den inte startar lyssna då efter om du kan höra den. Den sitter under bilen under förar stolen ungefär. Är den tyst kan man misstänka bränslereläet som sitter innanför säkringarna, i vänsterkanten bland dom reläer som sitter där.
Mvh
Lennart
Re: Volvo 240 -88 b230f dör i farten
Postat: tor 27 feb 2014, 20:19
av Frrla
Har 2 alternativ till du kan kika på om pumpen fungerar som den ska.
Kan ju vara hallgivaren. (brukar ge sig när den blir varm oftast) dör den av, har du varken soppa eller gnista.
Eller givaren som sitter på svänghjulet/veven eller var det nu blir. Har sett att de kan ge liknande symtom.
Oftast brukar de givarna totaldö? även tändspolen brukar väll gå tills de bara lägger av tvärt?
Sista alternativet förutsätter att det är en B om jag inte missminner mig helt. Kanske sitter den på båda typerna av motorerna också?
Re: Volvo 240 -88 b230f dör i farten
Postat: tor 27 feb 2014, 20:46
av Rådlös
Ett klargörande är på sin plats här.
Om du har en tidig -88, uttagen och registrerad före 1 juli 1988 så heter ditt motorstyrsystem LH 2.2. Då har du ingen diagnostikbox och kan inte läsa ut några felkoder. Du har en Hallgivare i fördelaren.
Är din bil en sen -88, uttagen och registerad efter 1 juli 1988, då heter ditt motorstyrsystem LH 2.4. Då har du en diagnostikbox vid vänster fjäderbenstorn. En svart plastdosa, lite större än 2 tändsticksaskar. Där kan du läsa ut felkoder. Sök här på forumet så får du veta mycket mer. Du har i så fall inte heller någon Hallgivare utan en vevaxelgivare. Den sitter längst bak på motorn nere över svänghjulet, svåråtkomligt. Men det finns en kabel från svänghjulsgivaren. På den finns det en skarvkontakt som man kan öppna vid mätbehov.
Dessa båda, Hallgivare och svänghjulsgivare gör i princip samma jobb. Om dom är trasiga så fungerar inte motorn. Dom finns alltså aldrig samtidigt på samma bil. Det är antingen den ena eller den andra, beroende på vilken modell det handlar om.
Det finns fler kännetecken som skiljer detta med tidig eller sen -88, men vi stannar här och låter dig berätta vad du har kommit fram till.
Re: Volvo 240 -88 b230f dör i farten
Postat: tor 27 feb 2014, 21:47
av Kjellberg94
Har än så länge kommit fram till att det är en -88B då jag har den diagnostikboxen vid fjäderbenstornet.
Idag har bilen inte dött nån gång så har inte kunnat lyssna på pumpen när den inte vill starta.
Bränslereläet är bytt och den som va i prövade vi i en annan bil och de funkade som det skulle.
Bytt de mest vitala tänd delar såsom tändspolen, rotor, fördelarlock och stift för inte så längesen.
Har inte kollat felkoderna än men ska göra de imorn.
Och får kolla upp den vevaxelgivaren då med samtidigt :)
Tack för tipsen.
Berättar hur det går för mej om de hjälper eller inte imorn :)
Re: Volvo 240 -88 b230f dör i farten
Postat: tor 27 feb 2014, 22:53
av Rådlös
Så här är det med vevaxelgivaren: Om den inte fungerar så blir det ingen "klarsignal" till styrdatorn att motorn snurrar runt (på startmotorvarvet). Då kommer ingen tändgnista för styrdatorn vet ju inte när och var den skall skicka ut gnistan. Det kommer inte heller någon bränsleinsprutningspuls av samma skäl. Spridarna öppnar inte. Dock går bränslepumparna någon sekund när du vrider om nyckeln för att bygga upp ett tryck. Men kommer ingen signal så går dom inte mer i det läget.
Det kan ju visserligen vara en glappkontakt någon stans. Just glappkontakter är ju sådana att dom glappar ibland och ibland fungerar dom.
Det finns en kontrollmöjlighet att se om vevaxelgivaren är hel. Jag har inte prövat själv, bara läst det på detta forum bl.a. Om man har en varvräknare och den rör sig en ytterst liten bit när man "crankar" på startmotorn, så fungerar vevaxelgivaren. Den ger alltså signal även till en varvräknare i moderna bilar.
Kabelskarven som jag talade om i förra inlägget finns i 240-serien över ventilkåpan, ganska långt bak. En fyrkantig gummiklädd kontakt. Det sitter också en låsning på kontakten så att den inte skall kunna öppna sig i misshugg. Inne i kontakten är det fyllt med vaselin. Det ser konstigt och kleggigt ut, men det skall vara där som fuktskydd. Om du t.ex får ett sådant tjuvstopp som du har beskrivit, så kan du öppna kontakten och mäta på vevaxelgivaren med en ohmmeter. Jag minns inte det exakta ohmvärdet men det skall vara ungefär 300 ohm. Får man i ett "stoppläge" oändligt mycket ohm så är det avbrott* i givaren. Får man inget ohm alls eller kanske ½ ohm eller liknande så är det kortslutning. I båda fallen är givaren dålig och måste bytas.
Det finns naturligtvis hundratals andra felmöjligheter som kan drabba din bil. Men jag har beskrivit just vevaxelgivaren eftersom den nämndes i detta fallet. Skulle du kontrollera den och finna att den är felfri, så kan du ju "bocka av den" från listan med möjliga fel och gå på dom andra i stället.
*Avbrott i en spole eller lindning kan uppstå av temperaturen. När det blir varmt utvidgar sig materialet och drar isär ett brott på en tråd. När det sedan kallnar har materialet och brottskarven krympt ihop igen och leder strömmen.
Re: Volvo 240 -88 b230f dör i farten
Postat: sön 02 mar 2014, 18:39
av Kjellberg94
Vevaxelgivaren är kontrollerad och den verkar inte va nåt fel på. Dock var det inget vaselin i den skarven som du sa i nån av bilarna ja kollat o snott givare ifrån. Gör det något?
Och kom ett problem emellan nu med att bilen inte ville starta alls. De visade sig bara att tändspolen va biltema skit som va för klen. Så så fort den byttes till en original hoppade den igång direkt.
Men tyvärr kvarstår problemet att den bara dör rätt som det är.
Så vet ej vad ja ska göra åt det :(
Re: Volvo 240 -88 b230f dör i farten
Postat: fre 04 apr 2014, 00:32
av Kjellberg94
Har hittat felet o det e åtgärdat :)
Det visade sig att de va nåt vajsing me tändningslåset. Rucklade man på nyckeln medans man körde så dog den. Så den e bytt o nu går de som den ska igen :)
Tack så mycket för alla tips :)