Sida 1 av 1
Strålkastare 264 från 1977
Postat: tis 21 jan 2014, 09:16
av Musse66
Hejsan !
Jag har en 264:a från 1977 med dåliga reflektorerna i strålkastarna. Är det samma framlampor som till någon 240? Vilka årsmodeller passar i så fall ?
Tack för svar.
Re: Strålkastare 264 från 1977
Postat: tis 21 jan 2014, 11:03
av Amarace
Passar från 240 GL 79-80, GLE 79, GLT 80. Men då blir det H4 lampa istället för två H1 i varje som du har nu (om det inte redan är bytt nån gång)
Re: Strålkastare 264 från 1977
Postat: tis 21 jan 2014, 12:58
av Musse66
OK ! Tack för hjälpen.
Då vet jag vilka årsmodeller jag ska hålla utkik efter
Re: Strålkastare 264 från 1977
Postat: mån 27 jan 2014, 16:03
av Musse66
Hejsan !
Jo, det är troligen redan bytt då, eftersom jag har H4 lampor i mina strålkastare.
Som jag fattat det så är inte dom här strålkastarna delbara så att man kan byta bara reflektorerna utan man får lov att byta hela strålkastaren. Om jag inte lyckas hitta 240 GL 79-80, GLE 79, GLT 80 strålkastare, kan det funka att byta ut fronten mot en nyare och få det att passa ?
Re: Strålkastare 264 från 1977
Postat: mån 27 jan 2014, 19:01
av P210
Om du tänker på fronten från -81 och framåt;

har jag för mig att "näbben" på huven har olika bredd, så du får fixa en ny huv, och om blinkerserna ska med blir det nya framskärmar också...

Re: Strålkastare 264 från 1977
Postat: mån 27 jan 2014, 19:41
av Amarace
Huven är samma, men grillen är inte samma bredd mellan lysena på -80 och 81-.
Och att byta till nyare fronten är ju en hädelse på en äldre 264 :(
Och ett sånt byte innebär byte av undre frontplåt, bakstycken, framskärmar, utöver ljusen då, samt själva grillen, och att få tag i en 260-rill 81-82 är inte lätt.
Re: Strålkastare 264 från 1977
Postat: tis 28 jan 2014, 12:44
av Musse66
Hejsan !
Tack för svaren !
Den nyare fronten har ju bredare strålkastare, så det blir säkert bökigt att få dit. Kanske lättare att sätta dit runda lysen och byta till huven som sitter på 240 -75 och några år framåt så länge?
Målet för min del just nu är att få ut bilen och kunna besikta den.
Nu är ju inte den här 264:an någon direkt skönhet eller guldklimp även om den inte är direkt rostig eller bulig. Skärmkanterna bak är bytta någon gång. Den rost som finns är i baljorna och något hål i en tröskel. Inredningen är rätt slut, tror det är halm eller något som väller ut ur dynorna :lol:
Många ägare har gjort sitt för att förädla bilen :D
Original motorn är utbytt. Bilen är reggad med en B21A+M46 låda. Men när jag fick tag på bilen satt det en B230A+M46 i den. B230 motorn hade tidigare ägaren inte fått igång, troligen därför han lessnade och sålde bilen. Fördelaren satt fel och tändföljden var bakvänd och tändspolen hade ingen ström. Motorn nog frusit ordentligt, för 3 fryspluggar hade "poppat" ut. Avgasrening och vacumslangar var bortrivna.
Elsystemet var en riktig härva, inte många av mätarna och varningslamporna i instrumentbrädan som funkade. Jag vet inte hur många meter kabel och skarvar jag rivit ur och gjort om, nu funkar det mesta. Utom bältesvarnaren och varvräknaren.
Jag har fått fart på motorn men den går inte riktigt rent. Den "ruppar" på tomgången och svarar inte riktigt på gasen när man axar. Det kan behövas lite justering av tändning / brytare / förgasaren. Eller så suger den tjuvluft och att det fattas el till några grejer på förgasaraen och insuget.
Jag har mest hållit på med B230F motorer. Hur gör man för att justera en Zenith 175 CD-2 förgasare ?
Det ska gå ett rör bakom motorn mellan EGR ventilen och grenröret, men på mitt grenrör är anslutningen igen svetsad, behövs det röret ?
På dom B230F motorer jag sett finns inte det röret utan i stället går det en slang till insuget från EGR ventilen. Kan jag göra så i stället på min motor ?
Det ska sitta en liten pryl med en slang i var ände och en kabel på förgasaren precis där slangen från luftrenaren ansluts, vart ska den kabeln ta vägen?
På insuget, nära förgasaren sitter det en pryl med en kabel anslutning, vart ska den kabeln ta vägen ?
Apropå motorn, på röret som går från vattenpumpen längs sidan av motorn till värmepaketet finns det en slanganslutning på som är pluggat, vart kan den tänkas ha gått en gång i tiden ? Det är inget jag sett på någon annan B230 motor.
Sen finns det även en slanganslutning på sidan av oljetråget som är pluggat, kan det har varit till någon oljekylare ?
Det är servostyrning på bilen, passar delar från 240 till min bil ?
Många frågor blev det.
Tacksam för svar
Re: Strålkastare 264 från 1977
Postat: tis 28 jan 2014, 13:31
av mekabra
jag tror jag har hyfsade amerika strålkastare liggande kan kolla om du vill? :D vart i landet bor du?(till en 77 260)
Re: Strålkastare 264 från 1977
Postat: ons 29 jan 2014, 08:47
av Musse66
Jag har eventuellt fått napp på ett par strålkastare. En kille i närheten trodde att han hade ett par liggande. Men jag återkommer om han inte hittar dom.