Sida 1 av 1
frågetecken under huven..
Postat: sön 12 jan 2014, 18:29
av vv460
Jag har en Volvo 460 Gl års. 91
Det finns lite frågetecken ang. ett sjungande ljud från motorrummet som tycks komma från generatorn. Har fått höra att detta kan bero på ett lager som behöver bytas. Hur kan man enklast ta reda på detta? skruvmejsel mot örat ock leka doktor, ta av remmen och starta upp motor för att då se om ljudet försvunnit? Vad anser ni?
Har även lite funderingar på, när man ligger under 60Km/h och utan "kraft" rullar fram. När man sedan fångar upp gasen igen så hugger bilen tag och gör ett litet hopp framåt, även fast man inte rör pedalen mer än lite lätt med tåspetsen. Körningen blir på så vis väldigt ryckig och känns i vissa lägen lite okontrollerad.. provat att skruva ned tomgången men utan några framsteg. Alla tips är välkomna!
Mvh vv460
Re: frågetecken under huven..
Postat: tor 16 jan 2014, 21:58
av vetten
Skruvmejsel mot örat och motordelen funkar bra det hörs ganska tydligt om ett lager ligger och skaver.
Det andra felet kan bero på flera saker, kolla och rengör spjällhus även tomgångsmotorn kan ge sådana symtom sen kan du ju också kolla efter läkare på insugssidan spreja startgas på slangar och anslutningar med motorn igång om tomgången ökar så finns det troligen ett läckage där.
OBS att du inte ska spreja på varma föremål såsom grenrör odyl då det finns en brandrisk så det kan vara bra att ha en brandspruta i närheten men med viss försiktighet är det ingen större fara.
Re: frågetecken under huven..
Postat: fre 17 jan 2014, 16:46
av vv460
Tack för ditt svar!
Ang. "hoppet" jag pratar om.., tomgångsvarvtalet är det inget fel på, om man manuellt vrider på gasreglaget i motorrummet så ökar varvtalet mjukt o fint. Problemet verkar mer ligga i drivlinan, det känns ett tydligt glapp "ryck" när motor möter driv. Hade detta varit en bakhjulsdriven bil med kardan hade mina misstankar varit mer riktade mot det levande gummit. Men ska absolut ta del av dina tips och prova detta! :)
Mvh vv460
Re: frågetecken under huven..
Postat: fre 17 jan 2014, 16:59
av Malmstroem
Hur långt har bilen gått?
Det finns ett "slack" i alla växellådor/kraftöverföringar. Med åren och milen kan det bli ganska stort. Det rycker då när du växlar mellan att motorbromsa och gasa -- även om du gasar väldigt försiktigt.
Tyvärr är enda sättet att åtgärda det att byta ut eller renovera växellådan och eventuellt ännu fler komponenter. Därför brukar det vara något man får leva med på gamla bilar.
Re: frågetecken under huven..
Postat: lör 18 jan 2014, 13:02
av vv460
Den har gått 142013 enligt förra besiktning.
ajdå..det lät ju inte som något man lägger sig med för en sådan sak när bilen nu ändå är 23!
Kanske får rulla vidare och intala mig att jag har ett ägg under pedalen så man tillslut "lär sig" köra den. (har inte haft den så länge). några sådana ingrepp är jag inte så sugen på att varken göra eller betala för sålänge bilen funkar som den ska.
Mvh vv460
Re: frågetecken under huven..
Postat: tor 30 jan 2014, 22:33
av N0RBERG
Ryckigheten kan bero på dåliga motorfästen vilket gör att motorn/växellådan rör sig onormalt mycket vid motorbroms & gaspådrag.
Re: frågetecken under huven..
Postat: lör 15 feb 2014, 12:23
av Bosse9988
Motorfästen kan det vara vad gäller ditt andra problem. Öppna huven och ryck med kopplingen och gasen så lär du se om det är motorfästena. Lite ska motorn röra sig men inte hej vilt!
Jag har ett fäste som är 100% slut i min 460 automat, bakre övre. Så länge jag aldrig trampar hårt på gasen med R i så märker jag inte av det alls för normalt vilar motorn bakåt mot fästet och när jag kör framåt strävar motorn bakåt och ligger an mot gummit. När jag testade bilen innan köp så slog motorn i nederkanten på torpedväggen med en riktig smäll när jag trampade hårt på gasen med R i. När jag med öppen huv demonstrerade för säljaren sjönk priset från 6 900 till 5 000 kr. Inget som behöver bytas för jag ger inte full gas med R i och det märks inte på besiktningen heller. Jag trodde ju dock att fästen skulle behöva bytas för bilen vibrerade mest hela tiden men när jag bytt från sommardäck till vinterdäck så försvann vibrationerna helt så det var ett däck som var defekt och inte motorn som vibrerade på grund av det kassa fästet.
Nu har jag automat och det bakre fästet är unikt just för automatbilarna och är ett rent helvete att byta så jag låter bli. De andra 2-3 fästena byter du enkelt. En genomgående bult genom gummit bara.
Ett motorfäste jag felköpte som är ett av de tre andra fästena.
20140215_121756.jpg (1.64 MiB) Visad 229 gånger