Sida 1 av 2

Stående förgasare 2 port b21a.

Postat: tis 31 dec 2013, 10:42
av Darklady
Hej , en gång i forntiden 70 -80-tal fanns det en stående förgasare 2 ports till b 20.21. Men minns inte vilken motor det satt på. det är ju ett annat insugsgrenrör. Någon som vet var man skulle kunna få tag på ett sånt. ökar en sån förgasare effekten i en trött B21a. Om man kan få på en Weber .Hälsn Svarta damens Ägare.

Re: Stående förgasare 2 port b21a.

Postat: ons 01 jan 2014, 18:26
av Darklady
Hej igen. Detta med stående förg verkar visst varit något jag drömt om. ser att det är många som läst men inga ideer. men motorn skall vara byggd i Skövde. kan det vara en 200 till en daf . någon som vet??? :-O)

Re: Stående förgasare 2 port b21a.

Postat: ons 01 jan 2014, 20:16
av Amarace
B200K och B230K har stående förgasare, B200K fanns 85, B230K fanns 87-88.

Re: Stående förgasare 2 port b21a.

Postat: ons 01 jan 2014, 22:16
av Darklady
Lysande. Nu gäller det att ett sånt insug passar på en B21a -79a. Och hur man kan lägga tassarna på ett dyligt. och om en Weber 36/36 passar.

Re: Stående förgasare 2 port b21a.

Postat: ons 01 jan 2014, 23:56
av volvo244dl
Ett Insug från en b200/230k passar din b21 och weber 36/36 passar K insuget om du filar till hålen lite

vet inte om det är så jätte lätt och få tag i ett K insug idag för de flesta K motorerna har blivit skrotade redan.

Mvh

Re: Stående förgasare 2 port b21a.

Postat: tor 02 jan 2014, 08:21
av lennarte
volvo244dl skrev:Ett Insug från en b200/230k passar din b21 och weber 36/36 passar K insuget om du filar till hålen lite

vet inte om det är så jätte lätt och få tag i ett K insug idag för de flesta K motorerna har blivit skrotade redan.

Mvh
Kolla någon "båtskrot". På marinmotorerna fanns (så vill jag vet) aldrig några "horisontalförgasare". Dock fungerar nog inte "marinförgasare" så bra till bilmotorer, dom är mycket enklare uppbyggda. På AQ 131 sitter en enkelförgasare medans t.ex AQ 145 och 151 har dubbla "fallförgasare"

Mvh
Lennart

Re: Stående förgasare 2 port b21a.

Postat: tor 02 jan 2014, 10:29
av Rådlös
Bara som en komplettering till Lennart E's i övrigt riktiga uppgifter:
Båtförgasarna hette Solex PAI. Det var några olika årsmodeller på dom. Gemensamt för alla båtförgasare är att dom saknade choke. (Det är ju liksom ingen "hit" att försöka köra en fritidsbåt på vintern. :mrgreen: )

Detta kunde vara till "Avdelningen för överflödigt vetande" men uppgifterna kanske blir viktiga om du skall leta efter en annan förgasare. Det vill säga, om du har ett grenrör till en marinmotor och söker en passande förgasare, så kan det ju vara av värde att veta anslutningsmått och hålbild etc. etc. och vilken förgasare som har suttit på röret tidigare.

Hit kan du nog vända dig i fortsatta funderingar: http://www.misab.se/index.php

Bara ett litet tillägg. Det fanns flera motorbeteckningar på dom marinmotorer som bygger på B21/23/230. Här kan du se mer: http://www.drevia.se/lista.php?kid=27-65-902

Re: Stående förgasare 2 port b21a.

Postat: tor 02 jan 2014, 20:15
av volvo244dl
Ja de finns ju även insug för stående weber på b19-b230 men det kostar också, ett insug från K motor duger gott och man kommer undan billigt :)

Re: Stående förgasare 2 port b21a.

Postat: fre 03 jan 2014, 15:40
av lennarte
Rådlös skrev:Bara ett litet tillägg. Det fanns flera motorbeteckningar på dom marinmotorer som bygger på B21/23/230.
Lite förklaring till förklaringen.
Modell beteckningen AQ131D/SP betyder att det är en B21 motor/ med ett drev som heter SP. Alla motorer som heter upp till AQ130 är B20 motorer. Alla över AQ130 är B21/B23/B230 med vissa undantag. AQ 170 är B30 (6-cyl) medan AQ 171 är B234 motorn (16V motorn). Över AQ 250 är det V6 och V8 motorer. I "princip" är det så, men det finns ju alltid undantag. Är motor beteckningarna på bilar svåra att tyda så är marinmotorer rena djungeln.

Mvh
Lennart

Re: Stående förgasare 2 port b21a.

Postat: fre 03 jan 2014, 17:27
av Rådlös
LennartE: " Är motor beteckningarna på bilar svåra att tyda så är marinmotorer rena djungeln".

Jo jag vet, jag har varit båtägare och hade en AQ 125/280. Den byggde på en B21-motor. Jag såg att Drevialänken med Volvo Pentamotorerna fungerade dåligt, men om man kan hitta motsvarande info på Volvo Pentas egna sidor så kan man få ut en del information.