Sida 1 av 1

Ingenting fungerar. 240GL-86 B230A

Postat: sön 29 dec 2013, 08:54
av Qurredutt
Gott nytt år allihopa. :D Nu hoppas jag att ngn kan hjälpa mig med ett problem. Jag har en 240GL-86 med B230A. Jag kom körandes när bilen plötsligt förlorade all el och stannade. Försökte slå på varningsblinkersen men inte ens den fungerade,det kom bara ett svagt knäppande ljud från strömbrytaren på den. En kompis kom och försökte med startkablar men det hände absolut ingenting då heller.
Det jag har gjort hitintills efter detta är att rengöra alla jordpunkter från batteriet,och kollat säkringarna men det verkar inte vara felet. På instrumentpanelen ser det ut som att batteriet laddar så jag tror inte det är problemet. Är det någon av er som kan ge mig ett tips på vad jag kan göra/prova för att lösa detta. Vill tillägga att jag bor i Thailand så det är svårt att få tag på delar till bilen här. Jag kan dock få skickat från Sverige bara jag vet vad jag ska ha för delar.

Re: Ingenting fungerar. 240GL-86 B230A

Postat: sön 29 dec 2013, 09:30
av lennarte
Thailand, vad härligt. Där får man kanske se solen. Kanske flera timmar om dagen. :lol:

Eftersom bilen stannade när du körde, så har den med all säkerhet slutat ladda. Börja med att plocka bort och kolla på kolhållaren/laddningsregulatorn. Den sitter med 2 skruvar på baksidan av generatorn. Det brukar vara ett av kolen som är för kort. På ett sådant ställe som Thailand brukar man laga saker i stället för att byta så du kan säkert få hjälp att byta kolen i så fall. Det kan vara batteriet också. Kolla att kabelskorna sitter fast ordentligt. Om batteriet är helslut, kortis i det, kan det vara svårt att starta med kablar. Kolla (om det går) om det finns vätska i det. Prova att koppla på startkablar och starta den andra bilen, låt den gå på lite högre tomgång i minst 10 minuter innan du försöker starta.
Lycka till

Mvh
Lennart

Re: Ingenting fungerar. 240GL-86 B230A

Postat: sön 29 dec 2013, 15:50
av Qurredutt
lennarte skrev:Thailand, vad härligt. Där får man kanske se solen. Kanske flera timmar om dagen. :lol:

Eftersom bilen stannade när du körde, så har den med all säkerhet slutat ladda. Börja med att plocka bort och kolla på kolhållaren/laddningsregulatorn. Den sitter med 2 skruvar på baksidan av generatorn. Det brukar vara ett av kolen som är för kort. På ett sådant ställe som Thailand brukar man laga saker i stället för att byta så du kan säkert få hjälp att byta kolen i så fall. Det kan vara batteriet också. Kolla att kabelskorna sitter fast ordentligt. Om batteriet är helslut, kortis i det, kan det vara svårt att starta med kablar. Kolla (om det går) om det finns vätska i det. Prova att koppla på startkablar och starta den andra bilen, låt den gå på lite högre tomgång i minst 10 minuter innan du försöker starta.
Lycka till

Mvh
Lennart
OK. Då kollar jag kolen i morgon. Hoppas det bara är det som felas. Min dotter kommer hit 7,januari och då kan hon ta med det hit. Jag ber att få återkomma med resultat i morgon. Och ja, nu är det varmt som en riktigt het svensk sommar. I dag +30 och sol. Så fast jag saknar Sverige i bland så saknar jag inte vintern där. 8)

Re: Ingenting fungerar. 240GL-86 B230A

Postat: sön 29 dec 2013, 16:04
av Ebbe
Hej! Låter egentligen som ett jordfel. Koppla en startkabel på motorn (Det brukar finnas lyftöglor på insugssidan som funkar bra som jordpunkter) och den andra på batteriets minuspol. Lossa även båda batterikabelskorna och rengör ordentligt och se till att dom har bra kontakt med polerna. Har du möjlighet att mäta spänningen på batteriet så ska det ligga på 13-14V obelastat. Har du möjlighet att belasta batteriet med tex en H4-lampa under mätningen är det ännu bättre.
MVH
Ebbe

Re: Ingenting fungerar. 240GL-86 B230A

Postat: mån 30 dec 2013, 05:23
av Qurredutt
Ebbe skrev:Hej! Låter egentligen som ett jordfel. Koppla en startkabel på motorn (Det brukar finnas lyftöglor på insugssidan som funkar bra som jordpunkter) och den andra på batteriets minuspol. Lossa även båda batterikabelskorna och rengör ordentligt och se till att dom har bra kontakt med polerna. Har du möjlighet att mäta spänningen på batteriet så ska det ligga på 13-14V obelastat. Har du möjlighet att belasta batteriet med tex en H4-lampa under mätningen är det ännu bättre.
MVH
Ebbe
Men blir det inte jordat på båda ställena då,,eller kan den startas på det sätter. Jag förstår inte ??:-/

Re: Ingenting fungerar. 240GL-86 B230A

Postat: mån 30 dec 2013, 08:36
av rid54
En startkabel mellan bilens "stomme" (dvs kaross + motor) och batteriets minuspol kortsluter eventuella dåliga jordflätor mellan batteri och kaross och kaross - motor. Hitta en lämplig metalldel på motorn och haka på ena klämman, sedan sätts andra klämman på batteriets minuspol. Ordinarie polskor på plats. Prova starta.

Re: Ingenting fungerar. 240GL-86 B230A

Postat: ons 01 jan 2014, 10:13
av Qurredutt
rid54 skrev:En startkabel mellan bilens "stomme" (dvs kaross + motor) och batteriets minuspol kortsluter eventuella dåliga jordflätor mellan batteri och kaross och kaross - motor. Hitta en lämplig metalldel på motorn och haka på ena klämman, sedan sätts andra klämman på batteriets minuspol. Ordinarie polskor på plats. Prova starta.
Nu startar den igen :D Jag rengjorde alla jordpunkter jag hittade och drog åt muttrar och skruvar samt laddade batteriet,och vips så startade den. Tack för hjälpen..

Re: Ingenting fungerar. 240GL-86 B230A

Postat: ons 01 jan 2014, 10:39
av rid54
Fint med återkoppling om resultatet! God forts på 2014!