Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalleballe
Hej!

Har tänkt på en liten sak medan bilen fortfarande är kall. Så när man motorbromsar på tex 2an eller 3an i låg fart, och sedan ska börja gasa så hackar det till en snabb stund innan den drar jämnt o fint. Detta fenomen försvinner nästan helt när bilen är varm.

Vad tror ni det kan vara? Bytte nyligen olja om det kan ha något med det att göra. Vet dock inte om "problemet" varit där sen innan då jag nyss köpt bilen.
Användarvisningsbild
av Frrla
har haft och har nått liknande på min 230e. känns som gnistan, eller att den tappat laddning en kort stund. som när man tänder helljuset i låga varv och volten hoppdyker en snabbis så den rycker till.

mitt har blivigt bättre när jag såg över tändsystemet och alla jordpungter helt och hållet då den stod över en månad för den inte startade.
gjorde nyligen rent innuti generatorn och inbillar mig att den blev bättre igen, då den faktiskt laddade mer och jämnare enligt voltmätaren.

om du motorbromsar som du säger, småknycker den lite då hela tiden? eller håller den emot hela tiden som om nyckeln vore avstängd?
har min kallstartsventil på knapp och om den är aktiverad när man späpper gasen fram och tillbaka så blir det för mycket bränsle i den så den orkar inte antända allt på en gång. å då blir det också ett sånt där "döryck".

Då kanske din helt enkelt är sliten och läcker in för mycket bränsle när den väl är öppen? eller nått annat problem kring detta.
Frrla skrev:har haft och har nått liknande på min 230e. känns som gnistan, eller att den tappat laddning en kort stund. som när man tänder helljuset i låga varv och volten hoppdyker en snabbis så den rycker till.

mitt har blivigt bättre när jag såg över tändsystemet och alla jordpungter helt och hållet då den stod över en månad för den inte startade.
gjorde nyligen rent innuti generatorn och inbillar mig att den blev bättre igen, då den faktiskt laddade mer och jämnare enligt voltmätaren.

om du motorbromsar som du säger, småknycker den lite då hela tiden? eller håller den emot hela tiden som om nyckeln vore avstängd?
har min kallstartsventil på knapp och om den är aktiverad när man späpper gasen fram och tillbaka så blir det för mycket bränsle i den så den orkar inte antända allt på en gång. å då blir det också ett sånt där "döryck".

Då kanske din helt enkelt är sliten och läcker in för mycket bränsle när den väl är öppen? eller nått annat problem kring detta.
Medan jag motorbromsar håller den emot mera som att nyckeln vore i avstängd-läget.
Man kanske skulle se över tändsystemet, tänkte nog byta tändstift och kablar. Kanske byta/göra rent fördelarlocket också när man ändå är i farten.

Varför avtar problemet när bilen blir varm? Vad kan det bero på?
Användarvisningsbild
av Frrla
Då har du ju 2 felorsaker att kolla upp där.
Kolla så tändning osv är ok och den laddar som den ska.
Blir de ingen skillnad eller det fortfarande är kvar till viss mån. Kolla upp kalstartsventilen.

Att det försvinner när den är varm, kan bero på att den antänder bränslet lättare, eller någon kontakt blir varm och får bättre kontakt.

mina vindrutetorkare la av när det vart kallt ute. troligtvis intärnt fel i motorn så något inte fick kontakt förens de vart varmt nog. Nu är de fixat med smörja och rengöring.

Fungerar inte detta för dig så har jag slut på ideér tyvärr..
Kanske överdrev när jag skrev att det var som att bilen var avstängd, för så är det inte. Menade mer att den motorbromsar istället för att hacka sig fram som du skrev :P
Motorbromsen känns alltså som en motorbroms ska göra i alla fall på de bilar jag haft. Det är när man gasar efter en motorbroms som det kommer som ett hack/hugg istället för en mjuk gasning. Detta i sig är inget stort problem alls utan jag tänkte mer ifall det finns något enkelt man kan pröva för att göra att den går lite mjukare än vad den redan går!
Min 244 88b är likadan, motorbromsar man och börjar gasa lite lite så är ungefär som om man vrir av nyckeln sen gasar man lite till så hoppar han igång igen och de dunkar ju rätt bra i drivlinan då. värst är när den är nystartad, jag brukar va med på kopplingen så det inte rycker i drivlinan så hårt

Justerade spjällaxelgivaren och då blev den bättre men inte riktigt bra, ska grundställa tomgången efter haynes boken så får ja se sen

Jag tror felet är slitet spjäll, med lite tur går de justera rätt annars får man nog byta till ett glappfritt.

Mvh
av 245se
Jag har liknande symtom på min 245 -93.
Det kommer ibland ett kort kraftigt ryck vid gaspådrag från tomgångsvarv. Oftare när den är kall men även varm.
Jag har bytt och provat det mesta jag kan komma på.
Intressant att fler har ungefär samma irriterande problem. Det borde ju finnas någon kunnig som har felsökt och löst ett sånt här fel.
Användarvisningsbild
av Allinug
Ifjol hade jag problem med ryckningar, eller ojämn acceleration, för 245:an-93, vid låga varv, främst då bilen var kall. Den kunde vara svårtstartad som kall emellanåt, men tomgången var det inget problem med. Däremot drog den mycket bensin, bra över en liter.

Då motorstyrningslampan sedan lyste bytte verkstaden först lambdasond och kort därefter (då motorstyrningslampan lyste igen) en luftslang mellan spjällhus och luftmassemätare som det fanns en spricka i som gjorde att bilen tog tjuvluft. Kort därefter urartade allt i att bilen vitrykte vid start och mystiskt gjort sig av med en massa olja, men efter att vevhusventilationen rengjorts har bilen fungerat bra och inte haft några problem med ryckningar eller bränsletörst. Så mitt tips är att se om det finns problem med tjuvluft och se över vevhusventilationen.

Däremot, problemet som volvo244dl nämner om att det rycker i drivlinan, får mig att tänka på en gammal skröna om att slitna motorfästen på en 240 kan göra att motorn går dåligt eftersom den skulle vara konstruerad för att ha en viss lutning för att fungera optimalt... Ingen aning om det ligger någon sanning i detta.
Användarvisningsbild
av Frrla
Det roliga med det du skriver Allinug är att jag hade tjuvluft på min b230e. men då gick den jämt och fint fast den var svag och drog lite väl mycket bränsle.
Fixade ny insugspackning och såg över alla slangar. bytte ett par, och då vart allt tätt. men domhär ryckningarna började först då.

På min b23e var det exakt samma sak nästan. men den håller på och smårycker hela tiden, värst när den är kall. har även gått steget att byta spridarna och pumpar utöver allt i tändsystemet förutom boxen och hallgivaren.

Har självklart gjort rent och provtryckt med luft för att kolla täthet osv..
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]