Sida 1 av 1

Hel/halv-ljus

Postat: fre 06 dec 2013, 11:52
av Darklady
Hej. vad jag förstår så ligger inte helljuset över glödtrådsvakten. Men halvljuset gör det. I glödtrådsvakten ligger spolar som strömmingen skall gå igenom innan den når halvljusets glödtråd .Där måste det ju bli en effektförlust.Jag har plockat bort glödtrådsvakten å kopplat över. verkar funka bra.Men var säger farbror besiktninsmannen? Samt att jag flyttat upp EL- uttaget för släp brevid nummerplåten.Bilen är en244-79a. :oops:

Re: Hel/halv-ljus

Postat: fre 06 dec 2013, 19:05
av Frrla
när jag va in med min åttia hade jag bort lampan i instrumentet, för den lös konstant. alla yttre lampor fungerade och han sa då inget om de.

ang släpvagnskontakten så vet jag inte säkert. min var inte ens inkopplad

blanka papper..

Re: Hel/halv-ljus

Postat: fre 06 dec 2013, 19:15
av rid54
Darklady skrev:Hej. vad jag förstår så ligger inte helljuset över glödtrådsvakten. Men halvljuset gör det. I glödtrådsvakten ligger spolar som strömmingen skall gå igenom innan den når halvljusets glödtråd .Där måste det ju bli en effektförlust.Jag har plockat bort glödtrådsvakten å kopplat över. verkar funka bra.Men var säger farbror besiktninsmannen? Samt att jag flyttat upp EL- uttaget för släp brevid nummerplåten.Bilen är en244-79a. :oops:
Du har alldeles rätt. Tanken är att mäta strömskillnad mellan höger o vänster sida. Spolarna kan ha en viss i sammanhanget onödig resistans. Man kan nog få bättre ljus med en mer direkt koppling (tjock kabel och reläer). Besiktningsreglerna kan jag inte i detalj, men själva idén är ju att de YTTRE lamporna ska lysa på rätt sätt. Om Volvos lampvarning funkar eller inte tror jag inte spelar någon roll. Många bilfabrikat har inte ens denna funktion.