Sida 1 av 2

Dålig kupevärme b230F

Postat: fre 06 dec 2013, 08:38
av AmazonRacing
Har en 87ans 245a som jag tycker det är väldigt dålig värme i
trots att det sitter en 91graders termostat i som är nybytt.
tempmätaren går upp till ungefär hälften och den drar inte alls
mycke soppa

Nån som har nån aning om vart jag ska felsöka ?
kan det vara topplockspackningen ?
inge vatten i oljan eller olja i vattnet vad jag har sett
har även kollat så värmepaketet öpnnar som det ska

Tack på förhand

Re: Dålig kupevärme b230F

Postat: fre 06 dec 2013, 09:55
av Rådlös
Till att börja med: Panelinstrumentet är inget precisionsinstrument. Det visar ju inte ens gradtal i siffror. Då blir det väldigt svårt att säga vad som är rätt eller fel. Vill du kontrollera detta så finns det ett par möjligheter. En förhållandevis dyr men enkel metod är en IR-termometer. Det är som en sorts "laserpekare/ficklampa" som visar direkt på en display vad temperaturen är på den yta som man "lyser på". IR-termometrar finns på Clasisjön, Kjell & Co och Biltema, Conrad samt liknande prylvauhus. Men dom kostar minst 3 - 400 kr.
En billigare men lite mer omständlig metod är en vanlig digital (elektrisk) termometer med tempgivare på en sladd. OBS! Den måste kunna visa uppåt 100°C. Du får tejpa fast givaren på något bra ställe på topplocket, nära termostaten, men absolut inte efter termostaten. Innan termostaten har öppnat är det ju kallt i slangen och kylaren medan motorn håller på att bli varm. Tejpa givaren så att den säkert ligger an mot den varma metallytan. Var generös med tejp och sätt gärna en liten bit skumplast över så att den värmen du vill mäta stannar kvar mot givaren. Glöm inte att tejpa fast sladden så att den inte trasslar in sig i remmar och fläkten m.m. Led in termometern till instrumentbrädan och kör bilen genomvarm. Jämför med lägena på panelinstrumentet så vet du vad strecken betyder i gradtal. Om du skulle ha en IR-termometer i stället, så mät på samma tilltänkta plats. Men då får du stanna tillfälligt för att gå ut och mäta. Gärna flera gånger under uppvärmningen så att du ser tendensen. Jämför det också med panelinstrumentet.

Skulle det ändå vara så att du tycker att luften från kupévärmen och defrostern är kall trots allt, så bör du spola igenom kylsystemet och framförallt värmeelementet. Elementet kan ha börjat slamma igen så det blir dålig cirkulation. Även luftfickor kan förekomma, men det är lite långsökt på en bil som har varit i bruk under en längre tid. Dom brukar uppträda i nära anslutning till att man har jobbat med kylsystemet, bytt termostat etc. etc.

Du kan naturligtvis kontrollmäta panelinstrumentets givare också, men det förutsätter att du vet vilket ohmvärde den skall ha vid olika temperaturer.

Re: Dålig kupevärme b230F

Postat: fre 06 dec 2013, 10:30
av umekille
Dålig kupevärme kan vara både cirkulation och spjäll.
Mätare kan fela ur av åldersskäl så kolla med en stektermometer
eller pistoltermometer inluften i bilen samt kylarvattnet.
har nålen på tempmätaren rätt läge vid kall så den inte halkat
på axeln? Givaren till tempmätaren kostar inte många kr att byta och
'den är ofta en bov också.

Re: Dålig kupevärme b230F

Postat: fre 06 dec 2013, 10:57
av SvenB
Har lite svårt att förstå hur ett fel på tempmätaren kan orsaka att det blir dålig värme i kupén.

Re: Dålig kupevärme b230F

Postat: fre 06 dec 2013, 14:03
av Rådlös
Suggetion! När man tittar på tempmätaren och ser att den bara står på halv, så kan man suggerera att luften är bara till hälften varm.
För att vara helt säker kan man ju göra dom kontroller som vi föreslår här. Det är ju dessutom fullt tänkbart att det visar sig ett möjligt fel någonstans och man kan åtgärda det.

Re: Dålig kupevärme b230F

Postat: fre 06 dec 2013, 15:21
av volvo244dl
Föreslår att trådskaparen varmkör bilen, så mätaren står på mitten och går ut och känner på övre kylarslangen och bränner han/hon sig så är det troligtvis inget fel på tempmätaren eller termostaten,

Troligtvis spjäll eller igenslammat värmepaket i kupèn, känn på ingående slang till kupevärmen den som går från under insuget på topplocket till torpedväggen, känn även på utgående slang.

Re: Dålig kupevärme b230F

Postat: fre 06 dec 2013, 15:28
av mattish
Nya termostater fungerar inte alltid. testa att koka termostaten för att se när den öppnar och om den stänger igen...

Re: Dålig kupevärme b230F

Postat: tis 17 dec 2013, 08:28
av AmazonRacing
okej som sagt tempgivaren har ju inget med dålig värme att göra, termostaten bytte jag i försök å hoppas att felet satt där men det gjorde det inte för de blev inge bättre med ny termostat. men får känna lite på slangarna sen å se hur varma dom egentligen är =)
hur spolar man rent kylsystemet ? med enbart vattenslang ? vattenpumpen borde väl inte va dålig för då skulle väl motorn koka?

Re: Dålig kupevärme b230F

Postat: tis 17 dec 2013, 09:40
av AmazonRacing
Har känt på slangarna nu och håller man på dom i mer än ett par sekunder så bränner man sig så varma e dom och den övre till värmepaketet är också rejält varm och den undra typ ljummen så kan den vara spjället som inte öppnar riktigt ändå ?

Re: Dålig kupevärme b230F

Postat: tis 17 dec 2013, 10:12
av Rådlös
Så länge du inte vet till 100% att elementet är rent på insidan så kan felet lika gärna vara där. Kletigt smuts är ofta inte vattenlösligt. Det finns ju numera en enkel metod att först skölja igenom med en eller två diskmaskinstabletter och sedan spola rent. Det finns flera trådar om detta på forumet så vi går inte vidare på det här. Men det är en möjlighet.