Sida 1 av 2
Termostat
Postat: tis 26 nov 2013, 22:52
av volvo244dl
Hallo. bytte termostat då jag tyckte att det tog lång tid till arbetstemp. och nu tar det ännu längre tid(bytte till en annan beg)
Tänkte köpa en ny och vet att det finns två varianter till b230f 88 och 92 graders
Vilken ska det sitta i en 240 88a orginal?
Har det någon betydelse? mår motorn bättre om han får gå lite svalare 88c? Nu vintertid är det väll bättre med 92c blir varmare i kupen snabbare, hur är det med bränsleförbrukningen för han chokar väll automatiskt upp till en viss temp?
köper nog en 92c, men vore roligt och höra om ni har några åsikter
Mvh
Re: Termostat
Postat: tis 26 nov 2013, 23:56
av rid54
Tid till arbetstemp borde inte påverkas. Med en 92° har man mindre marginal till kokning på sommaren, men det torde funka utmärkt i de allra flesta fall, OM kylsystemet är i god form. Vet inte om det är värt besväret att prova begagnade termostater, nya har väl säkrare funktion och är kanske inte så dyra. Motorn mår nog lika bra vid 88 som vid 92, det viktiga är att termostaten funkar och låter motorn snabbt komma upp i arbetstemp. De 4°C som skiljer gör nog inte SÅ stor skillnad.
Re: Termostat
Postat: ons 27 nov 2013, 18:08
av Frrla
Det finns de som påstår att ju varmare motorn får bli utan att koka ger bättre bränsleförbrukning osv.
om motorn fick bli säg 120 grader utan att koka gjorde man nog planeten en mindre tjänst. finns vätskor som klarar detta. men det medför så många andra problem att det inte är värt besväret. Tänker inte dra det vidare, för då får jag skriva tills fingrarna ramlar av.
Jag tror också att det egentligen kvittar vilken termostat man köper. så länge den och resten av systemet fungerar som det skall är det bara köpa en ny å köra.
Re: Termostat
Postat: fre 29 nov 2013, 15:11
av lennarte
Vi har diskuterat detta på 740-sidan för ett tag sedan, vi kom fram till (ungefär), B230 motorn är/var som original utrustad med 92° termostat. I ett "slutet" kylsystem med glykol och ett fungerande kylarlock kokar vattnet inte förrän vid c:a 115 - 120°, så säkerhets mån är där ändå, och ju varmare motor desto bättre för motorn (och miljön). Förutsättningen är ju ett väl fungerande kylsystem med fungerande fläkt, rent fint vatten, med glykol och framför allt, ett fungerande kylarlock. Om kylarlocket "läcker ut" trycket sjunker kokpunkten på kylarvattnet till 105 - 110°, då har ju marginalen minskat.
Mvh
Lennart
Re: Termostat
Postat: lör 30 nov 2013, 00:16
av volvo244dl
Om jag minns rätt så är det fram till 88 det är 87c* sen när Lh 2,4 kom så blev de 92c termostat
skulle in till stan och tänkte att jag skulle köpa termostat men biltema säljer bara 87c, och jag blev tveksam då de ska sitta 92c org i min motor så är det väll onödigt och sätta i en 87c speciellt inför vintern.
Skulle vara kul och veta vid vilken temperatur systemet slutar skicka på extra soppa,
Re: Termostat
Postat: lör 30 nov 2013, 09:14
av lennarte
volvo244dl skrev:Skulle vara kul och veta vid vilken temperatur systemet slutar skicka på extra soppa,
Vi diskuterade det också, kommer inte ihåg men det var bra under 80° i alla fall. Kanske så lågt som 55°. Har jag fel blir jag säkert rättad :lol:
volvo244dl skrev:Om jag minns rätt så är det fram till 88 det är 87c* sen när Lh 2,4 kom så blev de 92c termostat
Det kan nog stämma. Jag har en 745 -88B (-89, LH2,4) och har alltid haft 92°. Har haft problem med kylarlocket, bytt till ett grönt lock (beg. från en S80) och det fungerar bra nu.
Mvh
Lennart
Re: Termostat
Postat: mån 02 dec 2013, 22:22
av volvo244dl
Tror inte det är nå fel på termostaten, startar jag bilen och kör tills mätaren visar 1/3 och öppnar huven å känner så är den övre kylarslangen fortfarande iskall. så termostaten är ju stängd och verkar inte öppna för tidigt
Men det tar ändå onödigt lång tid innan den når arbetstemp.
kompisens 740 börjar mätaren röra sig redan efter nån minut på tomgång, visserligen en 740 men likadan motor och kylsystem.
Vet inte vad som skulle ha för betydelse för värmen om vattnet bara cirkulerar runt i motorn?
Re: Termostat
Postat: mån 02 dec 2013, 22:50
av rid54
Tempmätarna är ju inte några precisionsinstrument, så om du ska ha koll på uppvärmningen måste du nog koppla upp nåt annat system än dessa mätare.
Re: Termostat
Postat: mån 02 dec 2013, 23:38
av Frrla
Din kompis 740 kanske har mycket kladd i kylsystemet så det cirkulerar sämre i värmepaketet.
Vattenpumpen sliten så den cirkulerar mindre effektivt.
Kör med annan olja så de blir mer friktion.
Dåliga vevlager mm genererar mer värme.
Bränsle/luftblandning optimal för att skapa värme snabbare.
Ja de finns säkert mer som kan påverka.
4-5km från 0grader till normaltemp i 90 knyck låter mest normalt tycker jag.
Tomgång ~ 10 minuter.
Mina tempmätare i de 2 jag har visar helt olika snabbt. GLT:n blir inte varm lika fort som åttian endå har jag kommit fram till. Båda går dock över normal (96 grader kanske) innan termostaten hinner öppna helt och reglera som den ska.
Jag vet att b23an är i mycket bättre kondition rent gennerellt än 230 slammerburken..
Re: Termostat
Postat: tis 03 dec 2013, 02:06
av umekille
92 graders i både 745 och 945
745 är genomvarm på ett varv runt samhället.
945 blir inte genomvarm på samma sträcka
men varm först efter en mils körning.
945 har lägre tomgång så den tappar när den står
still. Knepigt men som människor ingen är lik den andre.