Sida 1 av 3
Kraftiga vibrationer vid låga varv och vinande ljud
Postat: ons 13 nov 2013, 00:16
av volvo244dl
Har köpt en 244Gl 88 med 20.000mil på mätaren, bilen går fint förutom att det vibrerar rätt skapligt i hela bilen vid låga varv de värsta slutar efter 1500rpm men avtar inte förns vid 2000rpm.
Har vart under bilen och kollat, stödlagret/gummi var friskt, bussningarna i momentstagen var glappa men blev ingen skillnad när jag bytte dom.
motorkuddarna är rätt slappa.
Och när jag kommer över 80 så börjar det vina/tjuta låter bak och är väldigt irriterande när man ligger 100 på motorvägen. svänger man kraftigt åt höger så tystnar det lite. kan det vara bakhjulslagret, eller är det bakaxel som är slut?
Mvh
Re: Kraftiga vibrationer vid låga varv och vinande ljud
Postat: ons 13 nov 2013, 10:37
av Blackline88A
Verkar ju som nått bakhjulslager eller kanske nått knutkors? Just såna fel är ju ganska svåra att gissa sig till utan att få känna eller åka med och höra.
Re: Kraftiga vibrationer vid låga varv och vinande ljud
Postat: ons 13 nov 2013, 12:24
av volvo244dl
Är det ett bakhjulslager så blir jag nöjd, så det inte är bakaxel som sjunger på sista versen, jag får hissa upp bilen och känna på bakhjulen
Kan ett knutkors tjuta/vina?, det är ju 3 knutkors så det är ju lite svårt å gissa vilket också, vad brukar det vara för symtom när de blir dåliga?
Mvh
Re: Kraftiga vibrationer vid låga varv och vinande ljud
Postat: ons 13 nov 2013, 12:50
av Allinug
Angående vibrationerna så skulle det kunna vara hjulen som behöver balanseras. Balansering innebär att hjulen kan rotera utan att de börjar vibrera vid vissa hastigheter. Det problemet hade jag efter att jag bytt däck en gång på 240:n. Efter balansering var bilen som ny!
Re: Kraftiga vibrationer vid låga varv och vinande ljud
Postat: ons 13 nov 2013, 19:11
av Frrla
en volvo ska vibrera nästan öronbedövande när man ger lite gas och segdrar under 1500rpm. annars är de ingen volvomotor i den ;)
Är motorkuddarna slapp så byt helst innan kardanet börjar få för sig att äta på väggarna, och/eller ta med sig växellådskudden in i slappheten.
Re: Kraftiga vibrationer vid låga varv och vinande ljud
Postat: tor 14 nov 2013, 12:52
av rid54
Vinandet kan vara bakaxeln (diffen), men då brukar det vara möjligt att få den tyst genom att släppa på gasen så motorn varken drar eller bromsar, eller rulla med friläge; ljudet kommer när växeln belastas. Har du kollat oljenivån? Ett hjullager låter mest hela tiden, oavsett motorpådrag.
Re: Kraftiga vibrationer vid låga varv och vinande ljud
Postat: tor 14 nov 2013, 22:08
av volvo244dl
Ja att en volvo durar/vibrerar på låga varv är rätt, men det finns ju en gräns med :)
Har lyssnat lite mer nu och det verkar vara hjullager för det låter även om jag motorbromsar eller lägger i friläge men det tystnar om man svänger kraftigt åt höger
Ska byta motorkuddar/växellådskudde inom kort.
Märkte även att när man kör i 70+ och släpper efter med gasen och ju mer man motorbromsar ju mer vibrerar det, läste någonstans att det är symtom för knutkors
Mvh
Re: Kraftiga vibrationer vid låga varv och vinande ljud
Postat: tor 14 nov 2013, 22:20
av Frrla
Knutkors är roligt. Visst f*n kan man ta loss en insektsskruv på dem och sätta en nippel för fettspruta?
Har för mig jag såg det på min GLT och en annan bil som var hyffsat orörd/ej hemma-meckad.
Kan det vara så att man kan felsöka knutarna på det viset?
Re: Kraftiga vibrationer vid låga varv och vinande ljud
Postat: tor 14 nov 2013, 22:42
av volvo244dl
Tror inte de nyare knutkorsen har nå uttag för fettnipplar eller så, kanske de tidiga 240:ina ja ska kolla på mina.
kanske kan prova spruta krypolja på knutkorsen och se ifall de hjälper
Jag kanske ska tillägga att min 240 tydligen har varit sänkt om det nu har någon betydelse
Re: Kraftiga vibrationer vid låga varv och vinande ljud
Postat: tor 14 nov 2013, 23:08
av rid54
Knutkors orsakar sällan något vinande ljud. Vibrationer kan uppstå om man ändrar vinklarna i en kardanaxel (som vid sänkning). Kardanaxeln måste vara rätt ihopsatt i splinesen och vinklarna vid knutarna måste "ta ut varandra", dvs det bör vara lika stor vinkel i bägge knutarna för att det ska funka idealt. Finns bra material på wikipedia att studera hur det funkar.