- mån 02 jan 2012, 08:23
#602903
För tillfället så försvinner faktiskt kylarvätskan så pass att jag får fylla på vid varje tankning och jag misstänker att det kan bero på att toppackningen bör bytas, men isf så gör jag och ena kusinen arbetet. Vi tänkte ändå utföra olje- och oljefilterbyte, byte av bromsvätska och rengöra ventilkåpan samt de tillhörande oljeslangarna, det gjorde vi iaf på morsans Golf II:a (se nedanstående bilder)...


Nu vet jag ju varför man bör byta olja minst en gång per år iaf... :mrgreen:
Att det var så här roligt att meka bil var ju en överraskning och jag som hade förträngt de roliga tillfällena jag och pappa mekade moped... Tur var väl det, annars kanske man hade gått en fordonsteknisk utbildning. ;)
Mvh
gnestakalle skrev:Lossa ingen slang utan öppna urtappningsventilen som sitter på avgassidan längst ner och i bakre delen av motorblocket. Om byte av kylarvätska inte är akut brukar jag själv vänta tills minusgraderna slutat eftersom jag brukar göra som så att jag sätter kupevärmen på fullt (som Volvo 264GLE nämnde) samt öppnar nämnda urtappningsventil samt tar av locket på expansionskärlet. När den gamla kylvätskan runnit ut skruvar man åt ventilen igen och fyller med rent vatten och kylarrens och sen kör jag några dagar eller c:a 10 mil med denna blandning med full värme i kupen för att värmepaketet för kupevärmen också skall rensas. Sedan tappar jag ur denna blandning. Nu kan man köra en sköljning till om man är så petig som jag är :) , alltså att denna gång bara fylla med rent vatten och sedan köra en sväng runt kvarteret. Efter rengöring av systemet fyller du ny kylvätska som du skall förblanda 50/50 innan du tappar i den. Innan du fyller den nya kylvätskan bör du kolla alla kylvattenslangar och byta de slangar som börjar bli dåliga, kontrollera även slangklämmor då jag varit med om slangklämmor som rostat av på undersidan av slangen.Tack både du GK och 245GLE för era svar. :)
Om du aldrig bytt bromsvätska på en bil förut kan det vara ide att få handfast hjälp och då kanske av dom som hjälpte dig med beläggen.
Mvh GK
För tillfället så försvinner faktiskt kylarvätskan så pass att jag får fylla på vid varje tankning och jag misstänker att det kan bero på att toppackningen bör bytas, men isf så gör jag och ena kusinen arbetet. Vi tänkte ändå utföra olje- och oljefilterbyte, byte av bromsvätska och rengöra ventilkåpan samt de tillhörande oljeslangarna, det gjorde vi iaf på morsans Golf II:a (se nedanstående bilder)...


Nu vet jag ju varför man bör byta olja minst en gång per år iaf... :mrgreen:
gnestakalle skrev: P.S. Har det sluta läcka vatten i kupen nu?Ja, dock så får vi nog inte veta det riktigt innan plusgraderna och snöblasket är en förekommande faktor utomhus... ;)
Att det var så här roligt att meka bil var ju en överraskning och jag som hade förträngt de roliga tillfällena jag och pappa mekade moped... Tur var väl det, annars kanske man hade gått en fordonsteknisk utbildning. ;)

Mvh