Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pliind
haha nejdå :) hehe har lärt mig en dyr läxa för livet nu :) hehe
Användarvisningsbild
av Pliind
nu satt motorn i min pärla :) ska ta och inhandla olja glykol och sen åka till skroten och plocka den där luftburken brevid kylaren min passa inte.. sen plocka kabel från tändspole till den där oranga tändsaken :P och byta ut elen i motorn då de flesta kablarna hade brunnit lite.. men i övrigt bör motorn starta då den kördes till skroten.
Användarvisningsbild
av Pliind
behöver hjälp! kablarna i den nya motorn vart taskiga så kan jag sätta in kablarna från min gamla motor? motorn är en b230A.. menar kablarna som går från generatorn till startmotorn och vidare upp till en kontakt som leder in i torpedväggen.. sen angående den där oranga saken.. kolla på skroten och hitta ingen kontakt som skulle passa de 3 stiften som jag har.. på de flesta är det ju bara en kabel på en kabelsko som sitter på den ju.. hur löser jag det? tackar för svar :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu pratar du helt olika tändsystem! Din gamla hade brytare, bara en kabelsko. 230'n har ett elektroniskt tändsystem som heter TZ 28H, med hallgivare i fördelaren.
Antingen flyttar du över fördelaren från din gamla motor, kolla bara så rotorn pekar rätt när du sätter dit den.

Eller så plocker du resten av tändsystemet från en 240 eller 740 med 230A. Det är bara en liten kabelhärva, tändspole och slutsteget på innerskärmen. Bara att koppla in matning och jord och köra.

Jag skulle välja alternativ två, brytarlöst är så mycket bättre.

Normalt är jag ganska emot att plocka i motorer som inte hör hemma i bilen, men en gammal förgasarmotor har så få kablar så det här är nog inga problem. Jämför bara kablarna med din gamla motor och dra nytt om det behövs.
Användarvisningsbild
av Pliind
hmm ok.. verkar inte få av föredelaren alls från min gamla trots att jag har lossat på skruven brevid den.. mjo i värsta fall så blir det att leta lite nogare efter kablar på skroten.. de flesta hade iaf den enkla versionen med en kabelsko.. men om jag väljer att ta nya kablar hur gör jag med kontakten? alltså den som ska sitta med den som går in i torpedväggen?

ska jag plocka med mig tändspolen och slutsteget? hur ser slutsteget ut? :/
Användarvisningsbild
av Sparkz
TZ28H fanns på 230A-motorer runt 85-87 på 240 och 740. Slutsteget sitter på vänster innerskärm, bakom batteriet på 240 / luftburken på 740.
Kabeln som kommer innifrån bilen som gick till plus på spolen (blå?) använder du för att mata systemet. Se till att ta den innan förkopplingsmotståndet, det ska du inte använda längre.
Och ev. en röd-vit på minussidan om du har varvräknare.
Ska försöka fixa lite bilder och schema tills i kväll.
Användarvisningsbild
av Pliind
okej tack så mkt =)
Användarvisningsbild
av Pliind
var på skroten idag.. hittade kablaget! satt på en 740.. så nu har jag iaf kablage+slutsteget det har jag kopplat in sen bytte jag ut resterande el med det från förra motorn.. vet ej om det är pga batteriet men när jag vrider om nyckeln så blir det bara tomt i intrumenthuset och sen kommer allt ljus tillbaka när jag släppt på nyckeln.. hör inte det vanliga ljudet man bör höra..
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]