Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Amarace, Hilmer och AmazonSleper:
Det förändrar fortfarande inte saken, att man retar upp andra bilister, och kan skapa fara i trafiken pga felaktigt ljus. Därför har vi lagar om detta, å många ska leka lagman som kaka på de.

Höll föresten på att smälla med en bil som inte bländade av ikväll, å han va nära en påhälsning i diket när jag va långt på hans sida helt förblindad..

Men, men gör va ni vill med era bilar för min del. Ja sover lika gott om nätterna för det med 4 nya Nokian hakkapelitta
umekille skrev:Jag blinkar bara om den mötande glömt slå av sitt helljus. Har den mötande fel på sina lampor och inte har koll på dem så låt denne ha det. Vad hjälper att blinka eller helljusblända då den mötande kör med felaktig ljusbild och inte bryr sig. Tror du denne kommer stanna på närmsta p-plats o kolla felet? Nä låt polisen eller bilprovningen påpeka det istället för denne.
Nu är det så att dessa individer är så fega att de inte talar om att de har fulxenon i normala fall, och nu inför besiktningen har gjort bilen laglig tillfälligtvis. Därför får dom ingen "påpekande" av bilprovaren. Så de behöver bara åka hem och göra en "återställare" för att åka ut på vägen igen, och göra livet surt för sin mottrafikanter. Nä, man ska inte blinka på någon, inte ens de som kör på helljus. Varför skall man blinka på dom? De vill nog också ha så bra ljus som möjligt. :lol:
Frrla skrev:Amarace, Hilmer och AmazonSleper:
Det förändrar fortfarande inte saken, att man retar upp andra bilister, och kan skapa fara i trafiken pga felaktigt ljus. Därför har vi lagar om detta, å många ska leka lagman som kaka på de.

Höll föresten på att smälla med en bil som inte bländade av ikväll, å han va nära en påhälsning i diket när jag va långt på hans sida helt förblindad..

Men, men gör va ni vill med era bilar för min del. Ja sover lika gott om nätterna för det med 4 nya Nokian hakkapelitta
Det är ju här du befinner dig när du "hämnas" genom att skicka på helljus på dem som har ett felaktigt ljus, det gör ju knappast dig till en bättre människa/chaufför än dem du vill hämnas på...
Att systematiskt ge helljus åt dem som kör med xenonkonvertering låter lite rubbat i min värld, förstår inte vitsen med detta alls!? Om det är en felaktig och bländande ljusbild kan man ge dem ett snabbt blink ifall det situationen tillåter det, men inte bränna på helljus på ren jävelskap!??

Vad det gäller bilen som inte bländade av, det låter mer som att du inte ska befinna dig på vägarna alls efter mörkrets inbrott. Kan man inte hålla sig på sin sida vägen bara för att dom andra inte bländar av så bör man få sin syn kontrollerad, visst kan vissa ljus vara skarpa, men inte ska detta behöva innebära att du riskerar både ditt och andras liv bara för att du inte kan kontrollera ditt mörkerseende/beteende. Nej, man ska INTE stirra in i mötandes strålkastare...

Vad däcken har alls har med saken att göra vete fan! Du verkar en aning förvirrad...
SvenB skrev:
umekille skrev:Jag blinkar bara om den mötande glömt slå av sitt helljus. Har den mötande fel på sina lampor och inte har koll på dem så låt denne ha det. Vad hjälper att blinka eller helljusblända då den mötande kör med felaktig ljusbild och inte bryr sig. Tror du denne kommer stanna på närmsta p-plats o kolla felet? Nä låt polisen eller bilprovningen påpeka det istället för denne.
Nu är det så att dessa individer är så fega att de inte talar om att de har fulxenon i normala fall, och nu inför besiktningen har gjort bilen laglig tillfälligtvis. Därför får dom ingen "påpekande" av bilprovaren. Så de behöver bara åka hem och göra en "återställare" för att åka ut på vägen igen, och göra livet surt för sin mottrafikanter. Nä, man ska inte blinka på någon, inte ens de som kör på helljus. Varför skall man blinka på dom? De vill nog också ha så bra ljus som möjligt. :lol:
LIte svårt å neka på en 1970 års volvo 145a :lol: Då bilen i sig är ca 30år äldre än xenone :P

Kan säga jobbar som lastils chaffis så till bringar ca 10 timmar å 55-65 mil om dagen bakom ratten å skulle jag blinka på varenda en som kör på dimljus/bländande belysnings osv skulle jag inte få göra annat. Vist blinkar jag till på lyset om dom åker på helljus men inte om de är absolut nödvändigt man får ju tänka på man bländar ju stackar som åker bakom den bilen å även eventuelt framförvarande med. :wink:
Hoppas ni förstod att jag skämtade när jag föreslog att köra på helljus hela tiden. Men jag tycker det är fel att resonera att man konverterar till fulxenon för att egna bilens orginal är så dåligt, och struntar i om man bländas. Jag anser att det finns inget försvar för sådant beteende. Men som sagt, vi skall inte blända någon vare sig med fulxenon eller helljusblink.
Hilmer: Du försvarar alltså den sidan som gör fel totalt medvetet och utsätter varenda en i sin omgivning för direkt fara.
Du kanske försvarar ungdommarna å sladdar runt inne i stan också. för de finns ju inga statistiska bevis som säkert säger att det skapar mer olyckor i trafiken de heller.. Eller att köra med 0.21 promille heller för den delen. man får ju bara böter då också.. Eller varför inte släppa det fritt? lär knappast bli några fer olyckor för det. Kolla på rysslands trafik. rena paradiset på vägarna där.

Ang Nära ögat olyckan:
Blöt väg och 3 xenon extralysen rätt i ögonen så spelar det nog ingen roll vem som sitter bakom ratten. de är bara å stå på bromsen de man vågar, å sikta dit man såg, innan solen flyttade in i huvet.

Är fö. yrkeschhaufför ja också, så jag tror nog att jag vet va jag håller på med ute efter vägarna i den mån att jag kan kalla mig själv en säker förare. har över 60k bakom ratten hittills och 10k av dom är garanterat i mörker och andra riktigt pissiga förhållanden. Inte en enda olycka. vart nära ett par gånger när andra krånglat till det. detta är väll fjärde gången det är nära på riktigt..
Säger nu mitt sista i frågan om xenon konvertera hade jag sett de blända hade jag inte kört med de.

Å Jämföra xenon å dimljus med å köra påverkad så kan jag bara beklaga att du fått ett körkort :shock: Men hoppas ju att du är lite vettigare än så.
Har du mött din egen bil så du har förvissat dig om att den inte bländar? Eller är det något du intalar dig :?:
AmazonSleper: Att ditt xenon inte bländar må vara en av få och grattis. Kör så de ryker. Förmodligen kommer varken jag eller någon annan bry sig, vilket du tydligen redan upplevt.

Och föresten är de är bara paralleller. Jag kom inte på nått annat att jämnföra med och tänker inte sitta här och förklara mig.
Men är "ni" så pass .. att de inte togs upp beklagar jag sorgen.
Att klaga på mig och mina beteenden när "ni" egentligen inte vet ett dugg och det som sägs är bevisat av lag fel, förklarar bara dennes egna oförmåga, och försöker vara nått utöver andra, vilket kan tyda på liten prostata i slutändan.

Ha så kul med era dimljus å resten av prylarna. Den allmänna trafikanten kommer inte ändra på sig för det.
Frrla skrev:Hilmer: Du försvarar alltså den sidan som gör fel totalt medvetet och utsätter varenda en i sin omgivning för direkt fara.
Du kanske försvarar ungdommarna å sladdar runt inne i stan också. för de finns ju inga statistiska bevis som säkert säger att det skapar mer olyckor i trafiken de heller.. Eller att köra med 0.21 promille heller för den delen. man får ju bara böter då också.. Eller varför inte släppa det fritt? lär knappast bli några fer olyckor för det. Kolla på rysslands trafik. rena paradiset på vägarna där.

Ang Nära ögat olyckan:
Blöt väg och 3 xenon extralysen rätt i ögonen så spelar det nog ingen roll vem som sitter bakom ratten. de är bara å stå på bromsen de man vågar, å sikta dit man såg, innan solen flyttade in i huvet.

Är fö. yrkeschhaufför ja också, så jag tror nog att jag vet va jag håller på med ute efter vägarna i den mån att jag kan kalla mig själv en säker förare. har över 60k bakom ratten hittills och 10k av dom är garanterat i mörker och andra riktigt pissiga förhållanden. Inte en enda olycka. vart nära ett par gånger när andra krånglat till det. detta är väll fjärde gången det är nära på riktigt..
Nej, jag försvarar inte dessa där missförstod du mig.
Men att systematiskt utsätta andra för ditt helljus enbart för att dom har ett felaktigt ljus (bl a ditt inlägg tidigare ang xenonkonvertering) är kanske inte rätt väg att försöka komma bort ifrån problemet, det lär snarare förvärrar situationen i förlängningen. Låt dom som har befogenhet att stävja detta göra det istället och låt bli att låtsas vara nåt du inte är.

Att dra in det övriga i ditt inlägg ovan tillför inte denna diskussion ett smack!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]