Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Caffis
JO det jag menar är att några känner skillnad direkt på soppa 95 vs 98 och andra känner knappt att hjulen sitter kvar på bilen. Hajar du.???
Användarvisningsbild
av Caffis
Typ Goda Yxskaft.......
av dawoo
Hej. Jag har nyligen köpt en Volvo 244 GLT, årsmodell 1984 från ett dödsbo i min släkt. Bilen är i perfekt skick och jag har tänkt att bevara den. Om jag inte har läst fel här på forumet så är det en B23E motor i den, stämmer va ?.
Min fråga var ifall jag ska köra blyersättning eller inte ?.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Hilmer
Du behöver inte tillsätta blyersättning. Men gärna lite 2-taktsolja i tanken, 2dl till full tank nån gång då och då smörjer pumpar och insprutning.
av dawoo
Aha så lite två-takt då och då. Det hade jag inte tänkt på. Hur ofta typ, 1 gång /år eller var tredje tank ?
Användarvisningsbild
av Hilmer
dawoo skrev:Aha så lite två-takt då och då. Det hade jag inte tänkt på. Hur ofta typ, 1 gång /år eller var tredje tank ?
Jag brukade ta det en gång i månaden i snitt. Beror ju lite på hur mycket man kör också.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Har för mig att b21 har ventilsäten som slits onormalt fort om man inte använder blyersättning men brån b200/b230 går det bra med blyfritt
av PNI
När blybensinen förbjöds av myndigheterna frågade jag Volvoverkstaden om B21A behöver blyersättningsmedel.
Svaret var då att toppen håller för blyfritt, men du kan få ett ökat slitage i förgasaren, runt nålen.
Själv kör jag alltid på 98 och slattar i en skvätt blyersättning. Resonerar på samma sätt när det gäller motoroljor,
köper alltid högre klassad olja än vad som står i instruktionsboken.
Kostar mig uppskattningsvis runt 150kr extra per år, inga stora pengar alltså.
Nä hobbybilar är inget man har för sin försörjning. Utan något man lugnt får räkna med, att de kostar.
Ockerskatt och försäkring, retar en smålänning betydligt mer.
av Rådlös
Behovet av blyersättning är grovt och betydligt överdrivet. Här skulle jag ha länkat till en sida som Sveriges Motorhistoriska Förening har skrivit och där flera "tunga bil- om motormän" har deltagit. Bl.a Per Gillbrand, känd som en av konstruktörerna bakom Volvo B18 och B20-motorerna. Samt även mannen bakom SAAB's framgångar med turbomotorerna. Utredningen förklarar hur det i verkligheten ligger till med blyersättning, men jag sökte sidan och det var något datakrångel så det gick inte att öppna den. Vill någon annan försöka så är sökordet De Tomaso blyersättning.
Jag vill minnas att även den kände "kamaxeltillverkaren" Nisse Hedlund också var med i den utredningsgruppen.
Så blyersättningsmedel är helt bortkastat. Jag skrev i början på den här tråden 2007 att topplocket är av aluminium i Volvos rödblockare. Det är ett måste med inpressade ventilsäten av högvärdigt stål i en aluminiumtopp. Den klarar sig därför utan blyersättning. Det uppgavs från början i instruktionsböcker etc. etc. att det skulle vara bly i bensinen, men det berodde ju enbart på att det inte fanns blyfri bensin på den svenska marknaden 1976.
Volvo car UX

Okej, den detaljen hade jag missat. Såg ut s[…]

Hur mår ni???

Tidigare idag kontaktade jag tillsammans med sjukh[…]

Oljeläkage

Hejsan har en xc70 d5 43000 mil har nu märkt […]

Hej råkat ut för samma problem på[…]