Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dawoo
AmazonSleper skrev:Är de inte 6000mil eller var 5år man ska bytta remmen på B23/230? :???:
Då är det nog banne mig dags att jag gör det :). Jag går iof i ovisshet om när den byttes, om den nu har gjort det. Men blir nog att göra det.
Något man ska lämna in på verkstad eller är det svårt att göra själv ?
av volvobaggen
dawoo skrev:
AmazonSleper skrev:Är de inte 6000mil eller var 5år man ska bytta remmen på B23/230? :???:
Då är det nog banne mig dags att jag gör det :). Jag går iof i ovisshet om när den byttes, om den nu har gjort det. Men blir nog att göra det.
Du kör traktor, och en traktor är inte svår at meka :)
av dawoo
volvobaggen skrev:
dawoo skrev:
Du kör traktor, och en traktor är inte svår at meka :)
HAHA, ja så är det väl :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
dawoo skrev:
En liten guide finner du här: http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2043.html
Har för mig att det handlar om 7500mil eller 5år vilket som infaller först när det gäller intervall.
På din motor är det dock ingen fara ifall remmen åker, bara att nolla motorn och hänga dit en ny rem.
av dawoo
Hilmer skrev:
dawoo skrev:
En liten guide finner du här: http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2043.html
Har för mig att det handlar om 7500mil eller 5år vilket som infaller först när det gäller intervall.
På din motor är det dock ingen fara ifall remmen åker, bara att nolla motorn och hänga dit en ny rem.
Tack för den länken. Ser ut som att det ska vara rätt smidigt. En fråga kring markeringarna man ser tydligt markeringen på kamaxeln. Är det liknande markering på de andra ?. Mellanaxeln t ex. Där ser man markeringen på remmen men syns det smidigt på hjulet ?.
Användarvisningsbild
av Hilmer
dawoo skrev:
Tack för den länken. Ser ut som att det ska vara rätt smidigt. En fråga kring markeringarna man ser tydligt markeringen på kamaxeln. Är det liknande markering på de andra ?. Mellanaxeln t ex. Där ser man markeringen på remmen men syns det smidigt på hjulet ?.
På bild fem så ser du markeringen på vevaxeln, är en liten tapp som sticker ut från blocket som skall passa ihop med markeringen på vevaxeln.
När det gäller mellanaxeln så är det enklast att göra en egen markering, detta pga att det kan finnas en risk att denna har snurrat tidigare och att fördelaren då är flyttad. Mellanaxelns position spelar ingen roll förutom fördelarens position, men denna är oftast lätt att lyfta och kugga över så märkningen stämmer i denna.
Alltså, för att inte skapa fler moment än vad ev man behöver så se till att göra en egen märkning på mellanaxeln, mellan drev och block.

Vill man så kan man så klart lägga remmen efter alla markeringar och sedan se till att fördelaren ligger rätt. På din kanske relativt oskruvade bil bör ju mellanaxelns märkning vara rätt, men man ska aldrig ge sig fan på det.
av dawoo
Aha då är jag med. Jag tror jag göra så att jag markerar själv efter att ha ställt kamaxeln i sitt markerade läge. Då bör allt bli rätt :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
dawoo skrev:Aha då är jag med. Jag tror jag göra så att jag markerar själv efter att ha ställt kamaxeln i sitt markerade läge. Då bör allt bli rätt :)
Tänk på att både kamaxel och vevaxel måste vara på sina markeringar.
av dawoo
Hilmer skrev:
dawoo skrev:Aha då är jag med. Jag tror jag göra så att jag markerar själv efter att ha ställt kamaxeln i sitt markerade läge. Då bör allt bli rätt :)
Tänk på att både kamaxel och vevaxel måste vara på sina markeringar.
Ok, ska tänka på det. De borde vara synkade eftersom bilen går bra idag. Ställer man kamaxeln så borde ju vevaxeln hamna i rätt läge också, eller ? :p
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12