Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#708016
245an skrev:
Hilmer skrev:
245an skrev:okej följd fråga här
slangarna som kommer från tanken den ena går till ett filter som hängre på torpeden och sen in i klumpen under insuget vet ej va detta heter (helt ny motor för mig ) och ifrån den "klump går ett rör till en mekanisk pump på blocket och ett rör tillbaka till "klumpen"

min bil är trög startad och när den går igång dör den om man pillar gasen å efter en liten stund
så frågan är är den mekaniska pumpen paj eller något annat?
Den mekaniska pumpen har inget med insprutningen att göra överhuvudtaget, det är ju så fel det bara kan bli...
Tankpump - huvudpump under bilen - filter på torpeden - "klumpen", returen går från "klumpen" direkt tillbaks till tanken. "Klumpen" har flera namn, bl a bränslefördelare.
hmm ok då är det nog därför min bil inte startar så lätt den liksom går igång å går ca 1-3sec sen dör den håller man på så några gånger så startar den så jag behöver sätta en pump under bilen "huvudpump" (finns inte nu)

men vad är den saken som sitter bakom fördelarn då som det går 2 slangar till bränslefördelarn???
http://www.volvoclubofbc.com/technical/ ... c_640w.jpg här ser man dom 2 slangar/rör som går mellan bränslefördelarn till någon pump(den jag försöker beskriva som sitter bakom fördelarn
Om jag nu inte missförstod dig, de två grövre slangarna utgår på den bilden ifrån bränslefördelaren. En av dessa ska kopplas till pumparna via filtret och den andra är retur till tanken. Den mekaniska pumpen ska inte finnas med alls i detta sammanhang.
av 245an
#708019
Hilmer skrev:
245an skrev:
Hilmer skrev: min bil är trög startad och när den går igång dör den om man pillar gasen å efter en liten stund
så frågan är är den mekaniska pumpen paj eller något annat?
Den mekaniska pumpen har inget med insprutningen att göra överhuvudtaget, det är ju så fel det bara kan bli...
Tankpump - huvudpump under bilen - filter på torpeden - "klumpen", returen går från "klumpen" direkt tillbaks till tanken. "Klumpen" har flera namn, bl a bränslefördelare.
hmm ok då är det nog därför min bil inte startar så lätt den liksom går igång å går ca 1-3sec sen dör den håller man på så några gånger så startar den så jag behöver sätta en pump under bilen "huvudpump" (finns inte nu)

men vad är den saken som sitter bakom fördelarn då som det går 2 slangar till bränslefördelarn???
http://www.volvoclubofbc.com/technical/ ... c_640w.jpg här ser man dom 2 slangar/rör som går mellan bränslefördelarn till någon pump(den jag försöker beskriva som sitter bakom fördelarn
Om jag nu inte missförstod dig, de två grövre slangarna utgår på den bilden ifrån bränslefördelaren. En av dessa ska kopplas till pumparna via filtret och den andra är retur till tanken. Den mekaniska pumpen ska inte finnas med alls i detta sammanhang.[/quote]
nepp om du tittar på bräslefördelarn så den svartmålade delen så finns det 2 slangar som sitter närmast kameran och som går in mellan damasken oh blocket till en grej som sitter i blocket bakom fördelarn
Användarvisningsbild
av Hilmer
#708050
245an skrev: nepp om du tittar på bräslefördelarn så den svartmålade delen så finns det 2 slangar som sitter närmast kameran och som går in mellan damasken oh blocket till en grej som sitter i blocket bakom fördelarn
Du blandar ihop det, slangarna som du ser går till bränslefördelaren.
Burken på blocket är oljefällan och har inget med insprutningen att göra.
av 245an
#708272
Henke3 skrev:I blocket bakom fördelaren sitter styrtrycksventilen i aluminium.
2 bränslerör och en elektrisk anslutning.
aaa just den jag menar ;) men nu ska jag hänga upp en soppa pump å se om den vill gå ;)
Användarvisningsbild
av Frrla
#722225
Hur har det gått för dig?

Har fått reda på att -92 eller -93 kom de en version med endast en pump i tanken till f(e)-motorerna och det är en sån pump jag har i min tank, om informationen stämmer vilket jag tror och hoppas.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#722335
Frrla skrev:Hur har det gått för dig?

Har fått reda på att -92 eller -93 kom de en version med endast en pump i tanken till f(e)-motorerna och det är en sån pump jag har i min tank, om informationen stämmer vilket jag tror och hoppas.

Dina uppgifter stämmer ej enligt VADIS.
av Rådlös
#722363
Jag instämmer med Hilmer!

Jag hade tidigare en 245 -92, alltså med B230F-motor. Jag loggar in mig med det aktuella regnumret på Skruvat som finns som reklam på den här sidan och söker på bränslepump. Dom säger så här:
Bild
Man ser tydligt på den som kallas Förpump att den ger 0.2 Bar. Det skulle möjligen räcka till en förgasarmotor men aldrig till en insprutningsmotor. Oavsett vilket insprutningssystem det handlar om.
Har man "loggat in" med sitt regnummer så visar dom alltså dom delar som hör till den aktuella bilen.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]