Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Använder du fläkten så suger det nog i sig det mesta av luftbehovet ändå. Detta förutsatt att det inte är ett tjock hårdpackat "lock" av snö och is över luftintaget. Det blir ju naturligtvis inte samma självventilation när man kör om snön ligger kvar.
Förr fanns det en kåpa till 200-serien att sätta över luftintaget. Men den var av plast, så ville man ha det snyggt så fick man spraymåla den själv i bilens kulör. Det hindrade säkert en del skräp, löv, granbarr, maskrosfrön etc. etc, att komma in i luftkanalerna. Det har även funnits filtervadd att sätta i den kåpan, men när jag provade detta så var det en underlig och ogreppbar passform på den här vadden, så jag brydde mig inte om den.

För genomventilation i kupen så finns det ju ett utsläpp under bakrutan på sedanmodellerna och ett gallerutsläpp bak på sidorna på combimodellerna. Sätt fläkten högsta fart och gå ut och håll handen mot utsläppen. Det skall kännas tydligt att det blåser där om allt är rätt. Så GrandFunk, du skrev att du brukar köra med nedvevad ruta. Det är nästan överdrivet för luften cirkulerar ändå och ny luft kommer hela tiden.

Men jag instämmer med GnestaKalle, om det luktar bensin i kupén har du något som är i olag och bör kontrolleras.
Nordjämten skrev:En följdfråga; hur påverkas kall- eller varmblåsten om eller när luftintaget framför framrutan är fullt med snö? Det har iofs tinat bort för tillfället, vilket absolut påverkat blåsten inne i bilen på ett positivt sätt, är det ren och skär inbillning från min sida?
Mvh
Att det skulle vara positivt vet jag inte... Snön kommer ju in i systemet och har man fläkt och värme på så kan det blir fukt på insidan av vindrutan. Vilket är mycket irriterande. En gång var jag tvungen att stanna och ta bort snön som låg vid hålen och på huven^^

På min 264 hade jag en lång snowcap, den fångade snö som sen kom in i ventlationen och slutligen hamnade på insidan av vindrutan 8)
GrandFunk skrev:Tack för eran hjälp! =)
Verkar ju som att ventilationen ska vara lugn. Får kolla vidare på resten när jag har ork.
Kan ju vara ide redan nu att kolla så du inte har läckor i bränslesystemet både av ekonomiska skäl och de konsekvenser som kan bli om det läcker bränsle i motorrummet.

Mvh GK

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]