Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rd350
Går ju det med, då slipper du byta tank det är dock ganska stor skillnad på b21a och b23e prestandamässigt... :wink:
av Marcusius
men igentligen, om jag har en 240 med b23 så det ju "bara" att ta alla komponenter som har med motorn o göra till min 242:a .. :) eller har jag fel ?
av rd350
Jo det stämmer men där ingår tanken eftersom insprutningsmotorn har förpump. En lite tråkig grej är att tankarmaturen ofta (alltid) är väldigt rostig i röranslutningarna kostar ca 1500 ny och begagnat är svårt att hitta. Leta upp en krockad bil till rätt pengar att plocka grejorna ifrån, det sparar mycket tid och ofta pengar att slippa springa på skroten. Fördelen med 240 är att allt i drivlinan passar från alla årsmodellerna.
av rd350
Nja.. det är väl blocket som gäller,sätt in en köpes finns säkert många såna bilar som bara står. En liten varning dock, bilprovningen kan om dom vill gnälla på ditt motorbyte men sätter man bara grejorna rakt över så original som möjligt så tänker de nog inte på det. Annars är det registreringsbesiktning som gäller. Vet en del med liknande modifieringar som aldrig fått så mycket som en komentar på bilprovningen om det. Lycka till med bygget!
av Amarace
Det är mycket jobbigare att ta från en 740. Du måste ju ändå skaffa motorfästen och kopplingsvajer m.m. från en 240 Ska du sätta i en B230E måste du även flytta fördelaren och skaffa tankarmatur med pump från 240.

Alltså, massa onödigt jobb att ha en 740 som donatorbil.

En fråga, är din 76:a risig, eller relativt bra? Varför "förstöra" den om den är ok? Skaffa en nyare 240 istället om den är rätt så ok o original så slipper du ju mycket jobb.
av Marcusius
242:an har gått 16000mil. nyrenoverad motor. rost och andra skador är obefintliga.

den går klockrent. men jag vill ha den piggare och manuell låda..
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]