Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag håller med dig rådlös om lambda1 det var precis det jag menade.det var just därför jag jämförde min 86a med b230a motor och max 20%e85. du kanske inte orkade läsa hela tråden men han har en 84 med b23a. mao rätt lika mina förhållanden och därför ville jag inte rekomendera mer än 20%e85 för att slippa motor ras.
oki oki.......
Då fattar jag lite mera,,,, jag ska nog ta det säkra före det osäkra och inte blanda jätte mycket,, orkar inte med mera motor ras ....
Och ja det är en 84:a med en b23a motor =) och dessutom är jag en tjej som startade tråden =)
Så vi kommer nog börja att blanda med ca 15-20 % etanol i bensinen till en början så får vi se hur motorn reagerar med det....
Rätta mig om jag har fel,,,, men motoroljan har inget med detta att göra..... motor oljan smörjer inget där,, förutom då kanske kolvarna kanske???
Jag kanske minns fel från fordonslinjen men smörjer inte "oljan" i bensinen ventilerna bara ???
Och kör man då med fel oktan tal en längre tid så knackar motorn...eller rättare sagt den spikar....
Som ngn av er skrev i ett tidigare inlägg...

En annan fråga ... Jag och killen håller på att dividera om vi ska sätta in en elektronisk fläkt istället för en rem styrd....
Vad anser ni är det bästa för just denna bilen och denna typen av motor,,, är det dessutom mycket jobb med detta???
Gubbe vill ha elektronisk medans jag tycker vi ska låta den rem styrda vara kvar så länge den funkar utan problem,,, gillar remmar bäst , då är det mindre elektronik som kan gå sönder å så vidare ...

Och börja nu inte bråka " gubbar" alla åsikter är roliga att läsa :-)-) :D :-DD
det med oljan är att det alltid läcker en del bensin eller etanol förbi kolvringarna och ner i oljan och späder ut den.detta gör att oljan smörjer mycket sämre och om du kör mest korta sträckor så hinner inte vevhusventilationen vädra ut detta då e 85 dunnstar sämre än bensin.det är därför man skall ha tätare oljebyten vid e85 drift
Så länge slirkopplingen fungerar på fläkten tycker jag att ni ska låta den vara som den är. Man märker att den fungerar genom att fläkten inte hörs så mycket när man varvar förutom direkt efter start och om motorn blir varm, då greppar slirkopplingen för att fixa mer kylning.
dalle76 skrev:det med oljan är att det alltid läcker en del bensin eller etanol förbi kolvringarna och ner i oljan och späder ut den.detta gör att oljan smörjer mycket sämre och om du kör mest korta sträckor så hinner inte vevhusventilationen vädra ut detta då e 85 dunnstar sämre än bensin.det är därför man skall ha tätare oljebyten vid e85 drift

Då kan man ju nästan säga att man förlorar på att köra med etanol då.... om man ändå är tvungen att lägga ner pengar och tid på olje tätare ölje byten....
Eller så kanske man kör med vanlig 95 oktan ,,,, man sparar ju iallafall tid då... =)
Luktar inte bilen typ gräsklippare om man kör på etanol,, eller är det ngt som jag har fått för mig bara.. :D ;-//
Nu ska jag starta en lavin här! Etanol är ett politikernas spel för gallerierna, bilen drar mer bränsle,du måste serva mycket oftare, kör du korta turer kan du glömma etanol för då "fyller" du motoroljan med oförbränd etanol. Dessutom är väl inte etanolen så där väldans miljövänligt framställd. Detta är min åsikt. :wink:
rd350: I Annapannas fall pratar vi om en inblandning på 12 - 15 % etanol. I dag har vi redan 5% inblandning i all bensin och 10% är på gång. Så tror du att den låga halten har någon farlig inverkan då bör du nog inte stiga upp ur sängen i morgon.
Etanol är det enda bränslet som är certifierat och kontrollerat i framställning och transport. Och dessutom godkänt. När blev bensin och andra oljeprodukter certifierade och miljövänliga?
Se dig omkring, i världen pågår en stor mängd krig och katastrofal miljöförstöring med miljontals människooffer. Om du inte visste det, så är det oljan man krigar om! Den mesta oljan framställs dessutom i länder som saknar all form av humanism och demokrati. När började maktfullkommliga diktatorer att bry sig om dom lidande människorna?
Din lavin blev en regndroppe i atlanten.
ja se där ja......
skapade visst en bra diskussion här,,, fördelar och nackdelar med bensin mot etanol...

Och som jag förstår det så kan vi helt enkelt välja om vi vill blanda eller inte..
men väljer vi blanda så skall det vara ca 12-15% etanol eller e85 som det oxå heter.
så får man helt enkelt de hur bilen reagerar på det.

Bilen är nyligen servad och rätt så bra gubb körd sedan tidigare ägare...
så vi tar det lite varligt med den just nu och försöker köra lite gubbe och lite våran stil så den har chans att typ vänja sig vid lite hårdare körning...
Men tack för alla era åsikter, mycket trevligt att läsa..
Ni verkar ju veta vad ni skriver om även om alla har olika åsikter så är det trevligt att bilda sig en egen uppfattning med den info som ni gett mig... :D :wink:
rd350 skrev:Nu ska jag starta en lavin här! Etanol är ett politikernas spel för gallerierna, bilen drar mer bränsle,du måste serva mycket oftare, kör du korta turer kan du glömma etanol för då "fyller" du motoroljan med oförbränd etanol. Dessutom är väl inte etanolen så där väldans miljövänligt framställd. Detta är min åsikt. :wink:
men verkstad killarna måste ju också något att göra :p det är ju synd om dom när dom inte har någon bil att pilla med :p hehe
tobias1990 skrev:ja körde med elektrisk till min förgasare men det blev ånglåsning i den så dår får man nöta på starten et tag innan den går i gång men bilen går betydligt tystare av en elektrisk och det är ju ganska skönt
vad menas med ånglåsning ???
erikn skrev: Så länge slirkopplingen fungerar på fläkten tycker jag att ni ska låta den vara som den är. Man märker att den fungerar genom att fläkten inte hörs så mycket när man varvar förutom direkt efter start och om motorn blir varm, då greppar slirkopplingen för att fixa mer kylning.
är det vad fläkten snurrar på "slirkopplingen"
för den går då ialla fall inte överdrivet lätt när man snurrar på fläkten när motorn är avstängd...
ungefär som att kanske dax att smörja upp lagrena eller hur man ska säga...

ps annapannas pojkvänn :D :-O)

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]