Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Hål 3 är ABS, så glöm dom koderna så länge... (142 Bromsljuskontakt, 444 spänningsmatning ventiler)
232 lambdareglering tomgång tyder oftast på tjuvluft, men den ska starta ändå. (Lambdasonden funkar inte innan den blivit varm, några minuter efter start)
313 hittar jag inte heller på tänd eller bränslesystem, räknat rätt på blinkningarna?

En fyrtaktare tänder varannat vevaxelvarv, så det är ok att det är långt mellan gnistorna.

Jag kommer inte på nåt som sitter riktigt illa till för vatten underifrån heller...
av ank9
Tack ni som engagerat er för era svar!
Idag har jag bläddrat lite i Haynes-boken och där nämnde de att man kan hålla kabeln som går från tändspolen till fördelarlocket ca 2 cm från blocket och se om det hoppar gnistor mellan kabeländan och blocket när man kör på starten.
Jag kan inte se någonting alls där så jag antar att det är något före fördelarlocket som orsakar problemen... Frågan är väl också då hur jag kunde se gnistor på tändstiftet?
av ank9
Har lyckats få tag på Hayne´s felkodsbok på biblioteket och hittar i den att felkod 3-1-3 betyder "Kolfilterventil eller -krets"
Vad är det??
av N0RBERG
ank9 skrev:"Kolfilterventil eller -krets"
Vad är det??
Hittade en ganska bra förklaring på x40nordic. Kolfilter=kolkanister=burk liknande sak :)
Burken tar vara på ångorna som bildas i tanken. Tänk dig att du tankar 15-gradig bensin en 30-gradig sommardag. Sedan parkerar du bilen och bensinen expanderar allteftersom den blir varmare. För att inte det ska bildas ett gasmoln som exploderar när första bästa rökare går förbi bilen så leds ångorna in i KOLKANISTER n. Sedan sitter det en ventil på en av ledningarna, och när du belastar motorn med en viss procent, typ 50-100% så öppnar ventilen och ångorna leds till insuget och förbränns i motorn.
Får man fel på ventilen som sitter där, typ att den fastnat i öppet läge, så kan ångorna ledas framtill insuget hela tiden och motorn går lite knasigt, orolig tomgång osv.
Citerat från Inlägg #9 i http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=405123
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inte heller nåt som gör att den inte startar.

2 cm är lite i överkant, minska till 1. Får du inget då så är det problem med tändsystemet.
av ank9
Jag tryckte i en spik i kontakten på tändkabeln och då fick jag en jämn gnistbildning mot blocket. Använde ingen spik innan och det kanske var därför jag inte såg någon gnista. Om jag var korkad som inte satte spik först så får jag skylla på att det inte stod något om det i hayne´s. Dock testade jag ett par gånger med spiken innan jag fick gnista så jag är inte helt säker på hur det egentligen står till. Precis när jag hade fått min gnistbildning och jag skulle testa att starta bilen tog batteriet slut, så det laddas just för tillfället...
av ank9
Kan det bero på att det är något som har frusit i kylan som har varit den sista tiden?

För visst, den dog ju efter vattenpölen för att efter en dryg timma starta och gå att köra hem 5 km utan problem. Sedan stod den stilla i ett par dagar med minusgrader och därefter har den vägrat starta. Det kanske inte alls är vattenpölen som är grundorsaken i detta problemet?
av ank9
En fråga till:
Hur skall bränslepumpen agera? Skall den dra igång under några sekunder VARJE gång man slår på tändningen? Nu när jag var ute och lyssnade hörde jag den nämligen inte varje gång jag vred på tändningen...

Edit: Däremot surrar den till varje gång jag släpper tillbaka nyckeln till läge II ifrån läge III
av ank9
Jag fortsätter prata med mig själv och sammanfattar lite... :???:
*Åbäket startar inte
*Får gnista på tändstiften. Gnistan kommer med regelbundet intervall
*Tändstiften luktar bensin
*Att spruta startgas i luftfilter"burken" eller i slangen efter burken gör ingen skillnad. -> Är inte det väldigt konstigt att den inte ens tänder till när den får startgas?
av N0RBERG
ank9 skrev:Jag fortsätter prata med mig själv och sammanfattar lite... :???:
*Åbäket startar inte
*Får gnista på tändstiften. Gnistan kommer med regelbundet intervall
*Tändstiften luktar bensin
*Att spruta startgas i luftfilter"burken" eller i slangen efter burken gör ingen skillnad. -> Är inte det väldigt konstigt att den inte ens tänder till när den får startgas?
Låter ju väldigt konstgt, om du nu har bra gnista på tändstiften och den vägrar starta trots startgas och med tanke på att den verkar få bensin. Har tyvärr ingen aning om vad det kan vara ??:-/
Hopps någon kan komma med något vettigt. Vore intressant att veta vad som spökar.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]