Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:Om det är så att den är som jag skriver så ska den sänka tändningen när motorn belastas för att förhindra spikningar (en form av misständning vid körning på hög växel och låg fart) i motorn som kan vara skadliga för kolvar och ventiler. Senare modeller har en "knacksensor" i blocket som "känner" spikningarna och sänker tändningen. Chrysler tändsystem satt originalmonterat på 200 och 300 modellerna (förmodligen även 400) vissa år och modeller och är det tagit en motor från en 200 till din 700 så är det enklast (förmodligen) att "ta med" hela motorn med kabelhärva och styrboxar, givare, tänddelar och sådant från 240-in för att det ska fungera optimalt. Så försök "lura ut" om det är ett insugningsrör från 700 eller 200 modellen du har. Är din 740 äldre än typ -89 kan det varit en vakuum slang på den redan innan.
Så du kanske har kvar båda dom gamla styrboxarna på din bil. Och skulle styrboxen vara trasig så startar inte motorn
Systemet är det gamla lh2.2 heter de väll, allt är flyttat i elsystem från 240. Garn känt misständningar några få gånger då och då men inte varje gång jag kör direkt. Har även haft problem länge att när jag startar så måste jag släppa nyckeln och gasa när den tänder till. Bytte endast kontakten baki tändningslåset inte hela låset. Man borde kanske byta ut den slangen och kolla, man ska kunna byta endast slangen hoppas jag?
LH2.2 är bränslesystemet, det är "snarlikt" LH2.4 som kom efter. Dom 240 som har LH2.4 har inte Chrysler tändsystem utan ett Bosch som heter EZ116K och då finns ju möjlighet till att ta ut felkoder. Många detaljer är samma men det skiljer på några så det går inte att "blanda"
För stor bränslemängd vid start kan bero på att BTR-en (bränsletrycksregulator) är kass och "läcker igenom" lite returbränsle som går till tanken. Den sitter i framkant på bränslerailsen (som spridarna får bensin från) där går en grov bränsleslang med returbränsle till tanken. Där sitter också en smal vakuumslang till insuget. Ta los den vid insuget och sug i den, det får inte smaka bensin då är den kass
Vakuumslangen mellan tändboxen och insug/spjällhus ska inte vara några problem att byta, byt den till BTR-en också. Dom brukar också gå sönder

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]