av Robinaandersson - tis 30 maj 2017, 11:30
- tis 30 maj 2017, 11:30
lennarte skrev:Om det är så att den är som jag skriver så ska den sänka tändningen när motorn belastas för att förhindra spikningar (en form av misständning vid körning på hög växel och låg fart) i motorn som kan vara skadliga för kolvar och ventiler. Senare modeller har en "knacksensor" i blocket som "känner" spikningarna och sänker tändningen. Chrysler tändsystem satt originalmonterat på 200 och 300 modellerna (förmodligen även 400) vissa år och modeller och är det tagit en motor från en 200 till din 700 så är det enklast (förmodligen) att "ta med" hela motorn med kabelhärva och styrboxar, givare, tänddelar och sådant från 240-in för att det ska fungera optimalt. Så försök "lura ut" om det är ett insugningsrör från 700 eller 200 modellen du har. Är din 740 äldre än typ -89 kan det varit en vakuum slang på den redan innan.Systemet är det gamla lh2.2 heter de väll, allt är flyttat i elsystem från 240. Garn känt misständningar några få gånger då och då men inte varje gång jag kör direkt. Har även haft problem länge att när jag startar så måste jag släppa nyckeln och gasa när den tänder till. Bytte endast kontakten baki tändningslåset inte hela låset. Man borde kanske byta ut den slangen och kolla, man ska kunna byta endast slangen hoppas jag?
Så du kanske har kvar båda dom gamla styrboxarna på din bil. Och skulle styrboxen vara trasig så startar inte motorn