Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja jag blev också förvånad.
När jag köpte bromssköldar till min S40 så kostade de bara 213 kr/st. Detta var i och för sig en annan Volvoverkstad, så det kan skilja lite mellan vilket ställe man handlar på.
av mekabra
åkt 20 mil med trasigt hjullager lade på nytt fett var 5e mil såg inte så illa ut som på bilderna(var tvungn komma hem från semestern :twisted: ) :D
av Krill0
Lånar denna gamla tråd lite.

Ska själv byta lager på min 245 -89 VF. Måste man koppla bort bromsrören till oket, eller kan man kränga undan det ändå?
av Krill0
Inre lagerbanan ligger löst. Den gamla fick jag ut med typ 2 knack. Jag antar att detta inte är normalt. Frågan är om bilen blir körbar och går igenom besiktningen.

Det är förövrigt en hel del skador på navets "innersida", alltså där lagrena ska sitta. Mycket hack och en repa. Nån mindre noggran har väl knackat ut lager. Det är också ett stort hack på spindeltappen. Så jag lär ju få göra om detta, men just nu behöver jag ha bilen körbar.
Åsikter på detta?
av rid54
Får du dit nya lager som inte sitter löst så torde det funka fint. Var noga med justeringen så det inte blir för "löst". För långtidsperspektivet är det nog fråga om att byta spindel och nav.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vet ej om det är samma på alla Volvo, men jag kan ta bort skivan utan att ta bort fästet för oket. Men oket kan man "hänga upp" utan att lossa slangarna. Från -88B kan du inte köpa lager utan det blir en "enhet" med nav och lager i ett. Följ instruktionerna som följer med för montering och lyssna inte på "förståsigpåare", Det ska inte monteras som "gamla" lager utan dras fast med moment. Ordentlig, runt 350 Nm. Detta gäller i.f.s 740, men "nymodigheter" brukar följas åt

Mvh
Lennart
Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]