Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Det verkar inte vara någon gigantisk skillnad i pris mellan 240, 740 och 940. Just nu verkar det i Sverige finnas cirka 140 stycken 240 till salu på Blocket och typ dubbelt så många 940. Det går också att hitta V70 för liknade samma pris. Det finns 5200 stycken V70 till salu på Blocket...

Äldre, billiga 240 har väldigt ofta rejäla rostproblem. Det kan både 740 och 940 också har -- men generellt sett så hade de senare årgångarna av 740 och 940 bättre rostskydd.

Skillnaden är inte dock inte större än att det viktigaste är att bilen är i gott skick. Skaffar du en gammal 240 som du använder som bruksbil där vägarna saltas så är det dock sannolikt att du får lära dig laga rost. :wink:

Om du är ute efter en "entusiastbil" ska du naturligtvis köpa det du vill ha. 240 kan numera ses som veteranbil. :D

Om jag var ute efter en bruksbil skulle en stark kandidat vara en så pass ny och fräsch 940 som jag hade råd med. En sådan behöver inte kosta jättemycket. Men det är fullt möjligt att jag letat reda på en V70 för samma pengar istället.
av zxcvbn
FyoDisco skrev:Så många olika åsikter så det är svårt att bli något klokare, men jag tackar för all er hjälp! Då jag gärna vill ha en Volvo så tror jag nog att jag gör så att jag köper första bästa 240, 740 eller 940 som dyker upp i närheten och är i bra skick. Det får bli som det blir och jag får skaffa egna erfarenheter helt enkelt.

Jag känner att om jag ska ha en 240 så är det nu eller inom en snar framtid. Det är nu jag vill lära mig att meka med bilar och i framtiden kanske det inte alls passar med en sådan bil och de kommer garanterat bli dyrare och sällsyntare i framtiden. Och så mycket fritid som jag har nu kommer jag nog aldrig få igen förrän jag blir pensionär. Blir det en 740 eller en 940 nu (vilket jag tror att det blir) så tar jag och köper mig en 240 till sommaren och har det som sommarbil. Jag måste bara ha en 240 i min ägo någon gång. Så enkelt är det. :D

Gör så det låter klokt.

240 är riktigt bra bilar. Finns mycket info på nätet om dem, slitdelar finner man på Biltema.
Användarvisningsbild
av Snusebuse
FyoDisco skrev:Så många olika åsikter så det är svårt att bli något klokare, men jag tackar för all er hjälp! Då jag gärna vill ha en Volvo så tror jag nog att jag gör så att jag köper första bästa 240, 740 eller 940 som dyker upp i närheten och är i bra skick. Det får bli som det blir och jag får skaffa egna erfarenheter helt enkelt.

Jag känner att om jag ska ha en 240 så är det nu eller inom en snar framtid. Det är nu jag vill lära mig att meka med bilar och i framtiden kanske det inte alls passar med en sådan bil och de kommer garanterat bli dyrare och sällsyntare i framtiden. Och så mycket fritid som jag har nu kommer jag nog aldrig få igen förrän jag blir pensionär. Blir det en 740 eller en 940 nu (vilket jag tror att det blir) så tar jag och köper mig en 240 till sommaren och har det som sommarbil. Jag måste bara ha en 240 i min ägo någon gång. Så enkelt är det. :D
Bra bilar alla av modellerna, oavsett vilken du köper så får du bland de bästa bilarna i prisklassen.
Varje modell har sina fördelar.

240 är charmig, har för vissa veteranbilsstatus men är fortfarande mer än duglig att ha som bruksbil. Köper du en mindre utrustad modell har du mindre grejer som kan få fel. Jag har en DL utan servo, centrallås eller annan okritisk elektronik som kan krångla. Ett litet snäpp enklare att underhålla än 740 och 940 om man har en mer basic modell. Finns förvisso de senare årsmodellerna som har allt, krockkuddar, ABS, centrallås, servo osv. men de är lite ovanligare men också bra bilar.

740 ligger lite bättre på vägen och har i min mening 1 eller 2 poäng mer i komfort än 240 på en 1-10 skala. Större spårvidd och alla modeller har servo, och många har centrallås. Maskinellt så är de i princip lika enkla som 240, samma motorer och växellådor, snäppet mer komplicerade med delad bakaxel men inte alls svåra att ha att göra med.

940 är ungefär som 740 bara lite modernare, mer raffinerad. Samma motorer i grunden men är mycket mer vanliga med turbo än 240 och 740, så lite mer krut brukar dom ha, kan dock vara svårt att hitta en turbo som inte är slutkörd, sönderskruvad eller bonndiffad, men det går om man letar ordentligt. Har ofta (alltid? någon kanske vet bättre) centrallås och AC. Också vanligare med krockkuddar, ABS och SIPS sidokrocksskydd så av dessa tre modeller är 940 oftast den säkraste.

Oavsett vilken av dessa du köper kommer du få en mycket bra bil om du köper ett exemplar i gott skick. Min personliga favorit är 240 eftersom jag i princip växte upp i en Beige Volvo 245 årsmod 1983. 8 åriga mig grät i baksätet en halvtimme när farsan meddelade att han skulle ge bilen till brandförsvaret som övningsbil.
av Amarace
Jag är inte neutral, tycker 240 är bäst, tillförlitligast är en 85-86 med B230A, inte så mycket som kan jäklas på en sån, men har då elektronisk tändning så man slipper brytarunderhåll.

740 kan man hoppa över och ta 940 istället om man funderar så.

Och ingen 740/940 har delad bakaxel, dom har stela precis som 240. Det är 760/960 som har multilink (från 88-)
Användarvisningsbild
av Frrla
Amarace tog lite orden ur fingrarna på mig där. läste hela tråden och tänkte i proncip samma sen BOM!

Har inte köpt en bättre bil än min 245 -78 (800spänn) som jag har som slitbil nu. lite synd på rosten, men den var seriöst lagad under och sidor, håller förhoppningsvis bra många år till innan jag måste göra någonting. den är inte fager men det är charmigt.
Sitter just nu en b230A brytarlöst från -86 i, helt underbar med felfri OD låda. snittar 0.9 med mina kortkörningar på 5km till och från jobbet. Drar mindre på långkörning men har inte pallat kolla upp det än.
hade turen att få tag på den från en gammal mekaniker som tagit hand om bilen. men lessnade när tak och huv flagnade färg och började rosta.

Köpte och sålde en 245 -88b till en bekant som är helnöjd med bilen. drar inte anmärkningsvärt mycket bensin. lagomt utrustad med galler c-lås och lite annat smått skit man inte behöver :) kanonbil men verkar svåra att hitta.

Har ett par-tre finare -84 med E motorer och dom är roliga, men aldrig så bra bruksbilar som dom 2 övre jag föreslagit.

Gillar 245:an lite extra men det är väll en smaksak. Skall sitta vindavvisare bak annars är dom stenfula. tycker även 244 skall ha någon form av vinge bak, annars ser dom lite nakna ut.
Användarvisningsbild
av Snusebuse
Amarace skrev:Jag är inte neutral, tycker 240 är bäst, tillförlitligast är en 85-86 med B230A, inte så mycket som kan jäklas på en sån, men har då elektronisk tändning så man slipper brytarunderhåll.

Och ingen 740/940 har delad bakaxel, dom har stela precis som 240. Det är 760/960 som har multilink (från 88-)
Se där, då har jag lyckats gå och missförstått. Har aldrig vart under och petat i en 7/900, förvisso inte hållt på så länge men men. Vet inte hur jag fått för mig att de har delad. Man lär sig nåt nytt varje dag antar jag.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
Amarace skrev:Jag är inte neutral, tycker 240 är bäst, tillförlitligast är en 85-86 med B230A, inte så mycket som kan jäklas på en sån, men har då elektronisk tändning så man slipper brytarunderhåll.

:-)-) håller med 100% bra med förgasare och brytarlöst, brytarlöst går ju att skaffa från 123 ignition också ifall man vill ha äldre bil

940 är mycket bättre än 740 ifall man endå vill ha nån sånt modernt med massa el-gremlins
av Rådlös
Snusebuse: Du är nog inte den enda som har missförstått Volvos Multilink-bakaxel. När den kom så framfördes det ett reklamspråk och försäljarteknik som om det vore en delad bakaxel. Men det var det ju inte. Det var bara upphängningen som var lite annorlunda mot tidigare. Volvo fick ganska hård kritik i pressen för sitt vidlyftiga språk som inte var "jätterätt".

Googla mer på detta. Det måste ju finnas en hel del med tanke på att det finns många bilar som har den.
av Amarace
Rådlös, det är väl klart den är delad, det är diffklump och sen lösa drivaxlar, sen att upphängningen är lite speciell må vara, men delad är den och låååångtifrån stel.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]