Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har satt i en styrtrycksventil som ska ge ett lite lägre tryck än originalet och garanterar funktion och nu gick det bättre att grovjustera co halten och fått den att gå bättre.

Ska prova ett annat bränslefilter också. Hörde att "samma" filter passar men är avsedda för olika tryck. Någon som kan styrka eller fälla detta?
Frrla skrev:En snabb fråga. Medurs är mer bränsle?
Med risk att jag har fel igen ( minnet har svikigt mig några gånger), ja. Det ska "kännas" att man skruvar åt fel håll. Dock vet jag säkert att man skullle varva upp motorn mellan varje "tag". I alla fall när man justerade CO-halten. Skruven ( 3mm lnsex nyckel modell lång) kunde ibland sitta ordentligt fast.

Mvh
Lennart
jo på den som jag bytte motor i satt fast som själva den. men häller man i en hel del rostlösare genom röret någon dag före får man loss den lättare.

har kört lite med krångelmaskinen nu och den verkar gå hyffsat som den ska.
MEN. den går lite lågt på tomgång (700) när den är kall och varvar långsamt upp till 950 som jag ställt den på nu när den är ordentligt genomvarm. det ska väll egentligen vara tvärt om? typ 1300rpm när den är kall och sakta gå ner?

Har kollat lite i en bok som beskriver systemet, och när man har tändning på skall man lyfta tallriken och hålla den uppe några sekunder. när man sen släpper den skall ventilerna skrika till. men de gör dom inte. dom öppnar endast och tjuter någon sekund om man håller upp skivan och drar runt motorn på starten.

Har inte bytt bränslefilter än men ska prova imorgon. löser det inte problemet måste jag nog ta den till verkstad... :/

ber om ursäkt för stavfel osv genom tråden, då jag suttit på telefonen och olika datorer med tveksamma tangentbord i tid och otid..

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]