Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ShelbyGLT
#992376
Hej!
Hoppas någon här kan hjälpa mej med min lilla pärla.
Jag har en volvo 240 glt 91:a och den verkligen vägrar starta för mej. Så dum som jag var så hjälpte jag en hjullastare att hjälpstarta och den hade 24V och jag har 12V (tänkte mej inte för...), och nu händer det verkligen ingenting när man drar på tändningen. Jag testade för någon vecka sen att byta batteri. Inga problem. Och jag mätte upp mitt gamla batteri och de var inga problem alls med det, så jag stoppade tillbaka det i min bil, och startade prima! Men nu när hon hat stått i några dagar så händer det ingenting. Det finns ström i batteriet så där sitter inte problemet. Jag testade att dra av minus-och pluspolen ett tag, sen när jag drog på min igen och skulle försöka starta så tändes lamporna i bilen men sen när jag vred nykeln ännu ett snäpp så hände ingenting, den började på att klicka, men jag vet att det är inte startmotorn. Det känns nästan som det är kortis nån stans. Men vet ej vart. Kan gärna behöva lite hjälp just nu!
Tack för svar!
Användarvisningsbild
av lennarte
#992390
Du har alltså (försökt) ta ut 10 - 20 gånger mer ström än vad batteriet är byggt för. Det kan aldrig vara nyttigt. Kopplade du kablarna direkt på batteriet så kanske "bara" batteriet är kass. Har du kopplat minuskabeln från hjullastaren i karossen på din bil (som man ju normalt gör) kan det gått sönder både kablar och generator. Att det "klickar" i startmotorn är tecken på att strömmen i batteriet är slut. Du kan säkert bogsera igång bilen, då får du med en voltmätare mäta om den laddar. Är laddningen Ok ska den den visa minst 13V, helst 14V.

Mvh
Lennart
av Rådlös
#992396
Har du mätt på batteriet i viloläge? Det finns en funktion som kopplar ifrån om batterispänningen är för låg så att man inte skall dra ur batteriet.
Brytpunkten för detta vet jag inte exakt, men det ligger någonstans vid 9 - 10 volt.
Användarvisningsbild
av ShelbyGLT
#992450
Jag har kikat hur batteriet mår och de är 12v i det just nu. Jag drog kablarna minus till minus och plus till plus. Det känns nästan som att det är någon form av kortis någonstans, men jag vet ej vart. Ska ta och felsöka lite grann ikväll och kolla om jag kommer fram till något. Jag vet att jag var jävligt dum som kopplade ett 24v batteri till mitt 12V. Men som jag nästan tror så är de kanske tändspolen som kan ha dött eller styrenheten. Vet ej säkert.
Användarvisningsbild
av lennarte
#992464
Det finns inga 24V batterier (finns säkert i någon form, men inte i detta fall) utan det är 2 st seriekopplade 12V batterier. Kopplade du över båda batterierna?? Jag antog att du "bara" kopplade in dig på ett av batterierna. Har du kopplat in dig på båda batterierna bör det ha "gnistrat" ordentligt när du satte på klämmorna och då kan du nog säga adjö till det mesta av elektronik och boxar. Har du kopplat över ett batteri är det som jag skrev innan är det nog "bara" batteriet som fått "stryk". Batterikabelskorna kan du lossa på och kolla så det är rent och fritt från oxider och knacka på dom ordentligt och spänn fast alla klämmor ordentligt. Har det varit aldrig så lite "dålig kontakt" där kan det "räddat dig" från större skador genom att det har "i bästa fall" blivit så högt spänningsfall att kontakten brutits. Därför bara "klickar" det i startmotorn nu.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av ShelbyGLT
#992498
Jag kopplade bara över ett batteri då. Som tur är. Ska kika på kablarna ikväll och hoppas på att det är de ända som är felet! Tack så otroligt mycket för tipsen!
Trasig taklucka

Jag skulle låta det vara och satsa pengarna […]

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]