Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har du fungerande lambasond och sådant? Har du spridare till turbon eller har du kvar "F" spridarna? Jag har en justerbar BTR från Misab (kör på etanol ibland) så jag kan höja och sänka bränsletrycket som jag vill. Högre tryck = mera bränsle. Detta fungerar bara "till viss del" om lambdaregleringen fungerar. Höjer jag trycket över en viss gräns sätter den felkod (likaså vid undre gräns), men däremellan justerar Lambdan och boxen bränslet så Lambdavärdet ska bli 1, eller där omkring oavsett vad trycket är. Om du har boxar från en "F" motor från -92 borde du kunna få ut felkoder. Om du sätter i spridare från en turbo måste du flytta med förkopplingsmotstånden. Om du inte har en fungerande lambda, går motorn in i ett "link home mode" och då är den "bara" körbar efter ett "förprogramerat" körschema och där är ju i så fall inte turbon med.
Det blir lite gissningar om man inte har "hela bilden"

Mvh
Lennart
Jag kör med f spridarna å lambdan har jag kollat å den funkar. Motståndet från till turbo spridarna sitter där nu men de satt samma grejer i föra amazon å då gick den bra. Jag har en btr från malpassi å har ställt trycket på 2,5 bar. Står man på tomgång å gasar så svarar den bra men när man släpper gasen igen så misständer den lite när den varva ner.
När du släpper gasen ska bränslet stängas av helt tills den kommer ner till 12 - 1500 varv. Då ska det inte kunna "missa" Hur är det med gasspjäll och spjällkontakten? Är det rätt justerat??
Jag har större spridare än "F" i min. Dom ligger mellan "F" och turbon (jag har B234F) och är utan motstånd. Har du provat att höja trycket? Jag kör med 3 kg (med vakuum anslutet) och den går (just nu :lol: ) kanon. Den är helt original för övrigt (balansremmen dock borttagen) 160 hk + några till för den slipper dra runt balansvikterna. Utan turbo...

Mvh
Lennart
Nu har jag bytt bränsletryckregulatorn och bränsle filter å nu går den mycket bättre men den puffar fortvarande när man står still och varvar upp den å släpper. Och rycker fortfarande när man kör fast mycket mindre nu. Vad kan det vara då? Kan det var att jag har spridarmotståndet från lttn och spridarna från 240in? Eller är det spridarna som är för små? Vad är det för skillnad mellan gula å svarta spridare?
poffar den sådär så läcker det ju in bränsle. antingen så läcker någon spridare och kanske dålig sprutbild på den eftersom just tomgången är kass?

är bara en teori från mig som jag känner måste tas upp, för ingen annan verkar ha nämnt just det...?
Tomgången har jag fått till å de var ett tryckrör som läkte å nu har jag fått den å gå ricktigt. Jag provade å ställde om wastegaten så den inte laddar nånting så då måste de ju betyda att den får för lite soppa när laddtrycket kommer?
Du frågade om du har rätt spridare, svarta?

Du kan inte gå på färgen enbart. Det finns fler olika spridare än vad det finns färger i regnbågen, nästan. Kolla här: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

Tyd istället numret och fabrikatet som står på spridarna och leta upp dom i tabellen. Där står flödet som är det viktiga i sammanhanget. Samt också om det är lågohmiga eller högohmiga. Jämför med vad som är original också.
Jag säger inte att du har fel spridare, jag bara vill visa att det finns massor, massor av spridare med olika egenskaper att välja på, så du får göra lite tabelljobb och notera vad som kan vara intressant i ditt fall och pröva dig fram med eventuella tänkbara varianter.

Behöver du räkna om amerikanska mått till europeiska mått, så gör du det enklast här: http://www.omvandla.nu/

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]