Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av offwhite
Bytte bakre bromsok på bilen eftersom det gamla hade börjat ligga an. Bytet gick bra, men nu upplever jag bromsarna som ovanligt hårda, tar kanske något sämre, samt att den omväxlande drar till höger och vänster ibland vid hårdare inbromsning. Det blev lite sämne efter bytet till sommardäck dessutom?!
Jag misstänker att bromsservot är knasigt på något sätt, och att bromsservot i kombination med tvåkretssystemet ligger bakom besvären. Jag vet inte riktigt var jag ska börja problemsökningen, någon som har tips?
Användarvisningsbild
av Frrla
Har fått tipset att slå till en slags cylinder med hammare lite lätt, som sitter i höjd med bakhjulen. Sitter även en liknande någonstans i närheten av vänster framhjul. Felar dessa ska man egentligen byta dom. Men i felsöknings-syfte går det att prova.
Sen är ju huvudbromscylindern känslig om man luftar och kör pedalen i botten.så packningen skadas. Ganska vanligt om den är gammal och lite rostig där den normalt inte " jobbar ".

Är fundersam om du vet att alla kolvar på oken glider lätt hela vägen och tätningar runt korvarna är hela? Kärvar en ställer det ju till för resten av systemet.

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]