Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mago
Hej. Jag har fått tag i några fälgar till 245an. De gamla är rostiga och en fälg läcker pga rosten. Problemet är dom är lite annorlunda...
ET-måttet är 5 mm mer positivt. dvs däcket kommer hamna 5 mm längre in mot bilen. Kan detta få konsekvenser på hjulinställning, lager slitage?
Bultmönstret och centrumshålet är samma. Dom gamla fälgarna har mindre "ekerhål" än dom nya. Bredden på fälgen är den samma ca 16,8 cm.
Det är 14 tums fälgar. Skiljer sig fälgarna åt mellan olika år/modeller? Nån som vet nått om detta?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det brukar vara mer än 5mm "till godo" på dessa bilar. Är det Volvofälgar du fått tag i? Opel har nästan identisk hålbild (110 mot Volvos 108)
av mago
Ja. Det står volvo instämplat. Tror dom går in med tanke på fjäderben. Men är det lungt med hullager och så?
Användarvisningsbild
av Frrla
har också 2 st fälgar som liknar din beskrivning. tvivlar starkt att det sliter mer på hjullager med tanke på hur många jag känner som sitter och åker med spacerplattor (5-30mm) för att få ut bredden på bakdäcken och även fram...
av mago
Tackar för svar. Har satt på dom nu och dom gick in utan problem. Men det känns lite annorlunda i ratten. Kanske bara för att det är hårdare gummi? Nu kör jag på dom här i sommar så får jag se.

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]