Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av takjens
Tjenare, precis köpt en grymt fin 240 automat från -83 med endast 14800mil bakom sig. Bild

Nu till "problemet" när jag kör och svänger vänster så går det jätte lätt... ett pekfinger på ratten så svänger man lätt.. men åt höger måste jag använda handen.. (lite luddigt förklarat) alltså de går mycket trögare att svänga höger än vänster.. bifogar även en bild när jag slagit fullt rattutslag!

Någon som har nån idé vad som kan va "fel"Bild
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
antar att du har servo styrning hissa upp bilen lite i fram (hjulen just av backen) med garage domkraft ha hjulen rakt o sen kollar du att den inte svänger
åt nått håll av sig själv. jag vet att det här låter skit dumt men en polare hade en 240 med servo som svängde åt ena hållet av sig själv
när den stod still det var fel med kuggstången nått med invändiga oljekanaler eller liknande.
går det lättare åt ena hållet kan det även bero på framvagns inställning det har jag själv märkt på en 240 en gång.
se till att bilen inte far av dom kraften när den e igång pallbockar bäst eller möjligen jackpad på domkraften så det inte halkar.

hasse.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Låter som om du får justera styrväxeln, kommer inte ihåg exakt förfarande men man ska lyfta upp bilen så framhjulen är i luften, sen demonterar man locket undertill på styrväxeln som sitter med 2st M8. Här under finner man en justerskruv som sitter låst med ett plåtbleck, lossa blecket och vrid skruven för att justera.
Den är känslig, så vrid ytterst lite åt gången.
Starta och kolla om ratten rör sig när du startar motorn (den bör i ditt fall dra direkt åt vänster innan justering).

Det går säkert att hitta mer info med google :)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
då var det jag minns +20 år sedan inte helt åt skogen eller?
att det går att justrea visste jag inte :oops: .
takjens den där bilen ska du vara väldigt rädd om.
en sak till ta dän det där fula märket på skärmar skämmer hela bilen (akta lacken om du gör det) ja ja vet gnällgubbe ja visst.

hasse.
Senast redigerad av 3 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
av takjens
gubbstrutt skrev:då var det jag minns +20 år sedan inte helt åt skogen eller?
att det går att justrea visste jag inte :oops: .
takjens den där bilen ska du vara väldigt rädd om.
en sak till ta dän det där fula märket på skärmar skämmer hela bilen (akta lacken om du gör det) ja ja vet gnällgubbe ja visst.

hasse.
Får ta å googla lite efter jag kollat vad jag har för styrväxel då!
För nu när jag kör rakt så är ratten inte rak! En är vriden lite åt höger får se om det blir nå bättre efter justering annars får jag ta lös den och sätta den rak!

Jo dom ska bort det är redan bestämt! ska försöka återställa den till original så har börjat spara pengar för å lacka om den för klarlacken har släppt på flera ställen och sen har det rostat lite på taket å skärmarna bak som tidigare ägare har slipat och grundat men sen ej gjort nå mer så de har börjat rosta igen så ska fixa till det så den blir fin igen:)

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.