Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robbn
Hej!

Har nu köpt mig en 244 förgasare med en b21a i, enkelförgasare osv... ÄR HELT NY PÅ VOLvO!....

Nu till mitt problem, jag tänkte byta termostat för den går inte riktigt upp i temp på mätarn :(
Åker nog till biltema och köper en :) (79) kr Är det någon som kan förklara för mig vart denna sitter?
Har grejat en del med bilar förut ska tilläggas :)

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av lennarte
robbn skrev:Är det någon som kan förklara för mig vart denna sitter?
Om du står framför bilen har du övre kylarslangen till höger på kylaren. Följer du den mot motorn slutar den på termostathuset. Huset sitter med 2 st skruvar (kan vara mutter på äldre modeller). Termostaten "ligger lös" när du lyfter på huset (det är lättare med slangen borttagen). Det är viktigt att packningen monteras rätt, den ska "krängas" på flänsen på termostaten (brukar följa med ny annars köp en). Köp gärna 92°termostat, och gör ordentligt rent. Det brukar vara ärgat. Kolla noga att termostaten verkligen "ligger rätt" i termostathuset när du sätter tillbaka det, e.v en liten skruvmejsel att "putta" termostaten rätt. Det rinner ut knappt en liter vatten.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan inte riktigt svara på det. Jag vet att B230 motorn har som "standard" 92°för Sverige, men jag vet att det finns en kallare termostat till B230 också. Det är kanske skillnad på dom äldre B21/B23 motorerna. För mig ser det ut som att det skulle vara en sommartermostat, kanske. Går du till informationen på Biltema har dom "bättre" kataloger än den på "nätet". Dom borde kunna ta fram information om det är en sommar eller vinter termostat. Annars kan man ju alltid kolla med Volvo, dom borde ju veta. Det kommer säkert fler svar här också.
Som svar på ditt mail, man ska alltid sträva efter så hög temperatur som möjligt. Både för motorn själv men också för miljön och plånboken. Den tar mindre bensin och släpper ut mindre skadliga avgaser. Det förutsätter att kylsystemet är i gott skick, även vad det gäller glykolblandning och kylarlock. Kokpunkten på kylarvätskan är betydligt högre om allt är Ok (över 115°). Skulle kylarlocket vara trasigt sjunker kokpunkten och kylarvätskan "ångar ut". Fyller man då på vatten sjunker kokpunkten ytterligare. Då har snart hela "säkerhetsmarginalen" försvunnit, och till sommaren kan det bli problem vid kökörning en varm dag.

Mvh
Lennart
Motorfästen XC60 -17

Du har ett hydrauliskt också men det byter m[…]

945ltt 96 Hög CO på tomgång

Se bild: CO vid tomgång för högt, […]

Anliggande frambroms 740

Jag har två bromsslangar/ok så ingen a[…]

Service Peugeot 107 2007

Vart ock hämtat filter, nu väntar jag ba[…]