Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patriz
Har ett problem med min volvo 340, motor B14. Den stannar när motorn går på tomgång. Direkt jag släpper gasen stannar den när den är kall, hinner inte ens bromsa in vid rödljus innan den stannat. När motorn blivit varmare klarar den sig längre men fortfarande så pass att jag knappt hinner bromsa. Innan motorn stannar skakar bilen. Måste hålla igång motorn genom att alltid gasa. I övrigt har jag inga övriga problem. Vad kan detta bero på?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Svårt att säga något utan att titta på bilen, men några förslag:

Tomgångsventilen, en magnetventil på förgasaren. Den ska klicka när du tar loss / sätter dit kabeln med tändningen på.

Tjuvluft.

Det finns justerskruv för tomgången, men har problemet bara kommit utan vidare är det något som är fel, så skruven kommer i sista hand.
av patriz
Provade med att ta bort elanslutningen till tomgångsmunstycket och den klickade när jag tog vid munstycket.
Tog även loss tomgångsmunstycket för att få bort ev. smuts men detta hjälpte inte.

Provade sedan att skruva på tomgångsskruven drygt ett halvt varv men detta gjorde ej någon skillnad.

Motorn dör i stort sett direkt jag släpper gasen. Lite bättre när den är varm men fortfarande så att jag måste gasa vid rödljus.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tjuvluft då? Kolla alla packningar runt insuget och leta spruckna slangar. Svårt att använda startgas när den inte går på tomgång är klart...
Missljud AC (kompressor bytt)

Hej, Jag lämnade in min S60 D5 -12 för […]

Fel efter byte VVT

Gjorde om, tog bort rem och nollade motor med tolk[…]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Kollar på första bil åt dött[…]

Bruksanvisning V90 2017 .