Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 245an
någon som vet om det är samma spridare i en 240 116 hästare å en 940 ltt 134 hästar??

om dom e olkia stora säg att man monterar 940 spridare på 240ins motor ger det en märkbar skilnad??
av Rådlös
Någonstans måste du ta reda på vilka spridare det gäller. Sedan är det bara att leta här: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm Jämför värdet för flöde.
Men det är nog ingen självklarhet att det är så enkelt. Blandningsförhållandet luft/bränsle måste ju ligga inom godtagbara gränser.
Med stor tur hittar du kanske dom aktuella spridarna här: http://www.volvopartswebstore.com/
Användarvisningsbild
av erikn
245an skrev:någon som vet om det är samma spridare i en 240 116 hästare å en 940 ltt 134 hästar??
Jag har inte kollat, men är tämligen övertygad om att det är olika spridare. B230FD har högohmiga gula spridare har jag för mig, FK och FT borde ha samma spridare då det ska vara wastegaten som är annorlunda. I alla fall har min FT lågohmiga spridare (eller hade kanske jag ska säga, jag har bytt och förbikopplat motståndet) samt har större flöde.
om dom e olkia stora säg att man monterar 940 spridare på 240ins motor ger det en märkbar skilnad??
Det ska ge noll märkbar skillnad. Du har en styrbox som mäter bränsleblandningen med hjälp av lambda-sonden. Den styr spridarna så att du får en lagom blandning, det sker oberoende av maxflöde på spridarna. Det enda som kan hända är att du får felkod då styrboxen måste styra utanför sitt normalområde. Om de nu inte skiljer så mycket att boxen inte kan reglera tillräckligt. Men då går bilen troligtvis som skit.
av Volvo264GLE
erikn skrev:
Det ska ge noll märkbar skillnad. Du har en styrbox som mäter bränsleblandningen med hjälp av lambda-sonden. Den styr spridarna så att du får en lagom blandning, det sker oberoende av maxflöde på spridarna. Det enda som kan hända är att du får felkod då styrboxen måste styra utanför sitt normalområde. Om de nu inte skiljer så mycket att boxen inte kan reglera tillräckligt. Men då går bilen troligtvis som skit.
Jaha!? Så de kompisar som har etanolkonverterat och endast stoppat i större spridare har inbillat sig att det blir bättre? Skulle de ha satt på ett sportluftfilter också isåfall? Eller ät jag ute och cyklar totalt?
:wink:
av 245an
Volvo264GLE skrev:
erikn skrev:
Jaha!? Så de kompisar som har etanolkonverterat och endast stoppat i större spridare har inbillat sig att det blir bättre? Skulle de ha satt på ett sportluftfilter också isåfall? Eller ät jag ute och cyklar totalt?
:wink:

nu blev det intresant!
fungerar inte spridan så att den öppnar å stänger efter styrboxsens anvisning sen e det olika stora spridarre??

dom som etanol koventerat byter ju spridare föra att få de gå finare ;) (här ifrån jag fick iden att ta å byta spridare å KANSKE få en starkare motor ;) eller behöver man bytastyrbox? å dom e la knappast samma koppling på på240 å 940? )
Användarvisningsbild
av erikn
Ja men då har man ju bytt bränsle också, det är skillnad. Etanolen har annan karaktär än bensin, t.ex. har den högre oktan (man kan t.ex. ha tidigare tändning) och brinner lite olika.

Styrboxen öppnar och stänger spridaren. Sedan sitter lambdasonden i avgasröret och mäter avgaserna. Är det för mycket syre så har styrboxen längre "öppnasignal" nästa gång. Är det fortfarande för mycket syre så blir det ytterligare lite längre öppnatid. Så håller den på tills det är för lite syre, då minskar den. Optimalt ska det var lite för mycket följt av lite för lite för att katalysatorn ska fungera optimalt.

Om man byter spridare som jag har gjort vid konvertering så är det för att styrboxen ska tro att det är samma. Styrpulserna blir rätt längd men sprutar in mer bränsle. Detta då etanolen har lägre energiinnehåll. För att få lambda 1 så måste man ha in mer bränsle. Om man inte byter spridare så kanske boxen förlänger pulserna tillräckligt, men du kommer garanterat att få en felkod då boxen är långt utanför sitt normala regleringsområde.

Om du har en B230FD i en 240 eller 940 spelar ingen roll, det är samma styrbox och motor. Däremot är det olika om det är turbo eller inte.
av Rådlös
Du skulle ha sagt från början att det gällde etanolkonvertering. :lol:
Du frågar om öppet sportluftfilter. Det är den minst lämpliga åtgärden om man skall köra på E85. Etanol (E85) vill ha några tiotal högre värmegrader på förbränningsluften än för bensin, för att förbrännas effektivast. (Lägre bränsleförbrukning). Därför ska man behålla luftförvärmningen så som den var i original på motorn. Ett öppet sportluftfilter saboterar allt detta.
Har man en turbo så får man varmluft "på köpet", men det är nog lite andra förhållanden i övrigt också.
Spridarbyte till större spridare är en möjlig och beprövad metod för etanolkonvertering. En enklare och mer flexibel metod är att sätta in en Piggyback. En elektronisk dosa som förlänger insprutningspulserna så att det kommer mer bränsle.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]