Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av seglaren
Hej!

Jag har en Volvo 240 GL 1988 som jag funderar på att installera en blockvärmare i. Hur ska man göra? Frostpluggen sitter ju så dumt, bakom grenrör osv. Hur har ni gjort? Tänkte mig en volvo original.

Tacksam För Svar!
av rd350
Eftersom du har en 88a har du den gammla typen av frostplugg och då är det nog fortfarande montering på högersidan som gäller. De nyare har de flyttat monteringen till vänstersidan, där är betydligt lättare att komma åt. Det gäller att läsa rätt monteringsanvisning! Skulle nästan tro att den äldre typen av värmare utgått på Volvo men då går du på Calix istället som tillverkar de flesta andra elvärmare till Volvo. Tänk på om du uppmanas att ta ut en skruv i blocket för att sätta i en monteringsmutter i stället, denna skruv kan sitta något aldeles j-ligt, den är av insextyp (kanske ej på 88an men ändå) och blir lätt runddragen. Ta ut den med en frisk insextapp, sviktar den det minsta så fäst verktyget i skruven med två svetsloppor. Många tar gassvetsen och värmer och efter det har man plötsligt ingen toppackning.....Gör ej så :shock: Finns även alternativet med slangvärmare, funkar ganska bra men blockvärmare är bäst på gjutjärnsmotorer.
av Volvo_740_GLT
seglaren skrev:Hej!

Jag har en Volvo 240 GL 1988 som jag funderar på att installera en blockvärmare i. Hur ska man göra? Frostpluggen sitter ju så dumt, bakom grenrör osv. Hur har ni gjort? Tänkte mig en volvo original.

Tacksam För Svar!
Inga problem att montera blockvärmare på en 88:a slå i en skruvmejsel i frostpluggen och bryt loss den och sedan är det bara att montera blockvärmaren. Det tar inte så lång tid att montera den.

Till rd350 ur vet du att han har en 88a?
av Volvo_740_GLT
Ravi skrev:Tror det står högst upp
Nope står ingenstans
av Volvo_740_GLT
Henke3 skrev:"Jag har en Volvo 240 GL 1988" står det i första meningen....
Alltså om han har en 88A eller 88B var det som jag var ute efter

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]