Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Björn10
Min 244 -84 har stått sedan jag försökte starta den med extern strömkälla (det visade sig att batteriet var slut och kortslöt) resultat rök och röklukt från motorrummet. När jag satte in ett nytt batteri började generatorlampan att lysa på instrumentpanelen. Bilen går att starta men går bara ca 2-3 minuter då är batteriet urladdat 2-3 volt vid mätning. Jag monterade en ny laddningsregulator i generatorn men det förbättrade inte saken. När jag tittar på kablar till generatorn och diverse andra kablar verkar dom vara i dåligt skick på en del ställen har isoleringen förstörts. Finns det något man kan föra eller felsöka?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Dessvärre är det endast ett hårt arbete med genomgång av kablar och reparation eller helst byte av dåliga kablar. Du skall alltså jaga källor till kortslutningar och samtidigt rengöra kontaktytor vid anslutningar för kablar. Kontrollera även att säkring nr. 12 är OK.

Mvh GK
av Björn10
Tack för tipset jag ska börja rengöra kontaktytorna om inte det hjälper får man väl ta en kabel åt gången, som tur är det inte så mycket el i denna bil Mvh Björn
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]