Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Backman
Tjenare!

Jag gör i ett desperat försök ett inlägg här för att hitta svar på mitt irriterande problem med min 240. Jag är själv bilmekaniker så det känns lite smått pinsamt men känner att det är dax att kanske fråga någon som eventuellt kan ha någon aning.

Bilen är i alla fall en 240GLT -91 med en b230f motor. Allt är orginal och i bra skick / välservad o.s.v sitter dock extraktor grenrör och 3" hela vägen på.

Inga felkoder

Det som är bytt utan minsta framgång är: Tändstift, Tändkablar, spridare, bränsletrycksregulator, luftmassemätare.
Toppen är nyrenoverad och kontrollerad så att det inte är några fel på den. Kompressionen är jämn och fin över alla cylindrar.

Till problemet!

Motorn "hoppar" på tomgång (hela bilen hoppar upp och ned) och påminner om ett trasigt tändstift. Däremot går det inte att utesluta någon cylinder för utebliven tändning utan det är mer som en jämn dålig förbränning över alla cylindrar som på något sätt får hela motorn att hoppa omkring.

Går däremot helt okey på höga varv men lyssnar man noga så missar den lite då och då också.

Skulle sitta fint om någon satt på elscheman till styrenheter o.s.v med börvärden så man kan sätta sig och mäta upp alla signaler och in / utgångar.

Film efter en mycket hård vinterkörning. De nu den går som absolut sämst. Går bättre ibland.

http://s490.photobucket.com/albums/rr26 ... V00065.mp4

Film ifrån idag då den går som absolut bäst

http://s490.photobucket.com/albums/rr26 ... V00383.mp4

Anledningen till att den inte hoppar lika mkt i andra filmen är för att det sitter nya motorkuddar.
Vad som kommer upp i mitt huvud är tändspole eller tändmodul men jag förmodar att du mätt upp dom.

Mvh GK
Lambdasond och impulsgivare och också två typiska slitdelar och felorsaker som kan vara värt att testa byta.

Annars rent spontant skulle jag tro på att det kanske är någon störning i soppasystemet, skit i filtret eller kanske dåliga spridare? Låter förvisso lite osannolikt eftersom han går bättre på högre varv men man vet aldrig, jag blir alltid överraskad när jag meckar och hittar nya fel och lösningar........
av Backman
Felkodsdosa finns med är 1-1-1 på bränsle och 1-1-1 på tändning så det hjälper mig inte så långt. Lambdan är bytt till en som garanterat är hundra, impulsgivaren är också garanterat okey då den också är bytt ifrån fullt fungerande bil.

Jag har inte mätt upp någon tändmodul däremot. Det har faktiskt inte slått mig att det kan vara den än. Det ska man ju ta och prova de första man gör imorgon!
Lånar tråden lite :wink:
Hur mätar man upp en tändmodul :?:
Jag håller på och trilskas med en av mina bilar och om jag inte löser det snart så startar jag en tråd... ;-//
Då måste du specificera vilken bil det gäller med årsmodell och tändsystem.

Mvh GK
Btr-en öppnar den? min kära gamla 740 gjorde så där när
btr-en inte öppnade gick bra på höga varv och hoppade runt
på tomgång.

Mvh/Roger :)
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?