Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rookkeer
Som rubriken säger, är det någon som kan säga mellan tumme och pekfinger vad en sådan bil som 440 -95 drar i bensin? är dte något att pendla i?

/Rookkeer
Den drar väl ungefär som du kör :mrgreen: Nej men den drar väl runt 0,7-0,8/mil vid normal långkörning och i stan ja då vet man aldrig eftersom gasfoten då styr förbrukningen :-O) Men blandad "normal" körning med lika mycket landsväg som stad lär det väl hamna runt 0,9/mil. Tycker inte det är så farligt eftersom man både åker bekvämt och den är trygg att köra. Jag har kört åtskilliga mil med både 440 och 480T och inte varit missnöjd någon gång hittills. Det du ska se upp med vid ev. köp är rosten annars inga större fel.
Som vetten säger så drar den ganska lite vid normal landsvägskörning. Även blandad körning drar den inte så farligt mycket. Jag ligger kring 0,85/mil blandad (440 2,0 -94), men då kör jag inte speciellt våldsamt. Så givetvis drar det iväg om man har tung högerdojja :wink:
En prisvärd pendlarbil som dessutom är säker och bekväm att köra. Men köp någon som är i bra skick, för det finns många sönderrostade slitna bilar där ute som troligtvis ger mer problem än de gör nytta.
av Cicaro
Körde en 460 -94 till och från jobb(1 mil vardera riktningen, landsväg växelvis 50-70 km/h) med 2.0liters motorn och låg sällan över 0,7 l/mil i förbrukning, oftast landade jag på 0,64 l/mil sommartid, närmre 0,7 l/mil vintertid då jag startade hemresan utan motorvärmare...

Så ja helt reko för pendling men kolla så det inte finns massa rost och att alla remmar och sånt är servat i rätt intervall, är du osäker på när kamrem och sånt är bytt, BYT DIREKT, min gick till skrot när kamremmen gick av på E18, fanns ingenting kvar av motorn invändigt :x
Jag har en volvo 460 -95a där jag ligger på 0,5-0,6 l/mil under långkörningar spelar ingen roll om det är sommartid eller vintertid. Har nu i vinter kör både till sthlm och till Varberg då jag kört närmare 70 mil och haft halva tanken kvar (60 liters tank). Men självklart drar han mer i stadskörning men aldrig mer än 0,8.

Men det beror ju på hur ens körstil är. Håller man jämn rytm och undviker gasa/bromsa hela tiden så dras det ju mindre.
Måste säga att det är ju en bra pendlarbil då den är så soppasnål.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]