Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stubb
#406884
Som en följdfråga då, är det inge mer än bara kylkanalerna i toppen som är olik på D24? Eller är ventilerna större?
Dock så vet jag att det finns flera olika D24 modeller, i varje fall topparna.. Men är det livsviktigt att köra turbotopp med turbo på D24an då?

Anledningen till att jag frågar är pga, att jag och far min håller på å ska turbokonvertera en D24 som är lite klen i dess topp (förmodligen ventiler som läcker då kompressionen är skum.) Så var tänkt att vi skulle byta till de som sitter på en D24T. Men på den är kamaxeln av på.

Så ifall ni har nå bra svar så kan ni gärna få ge lite reflektioner då både jag och far är lite strandsatt på D24 biten.
av Vovlo_Henrik
#408258
Turbo eller inte spelar ingen roll, har bytt på det viset själv och det har funkat :wink: Finns även varianter på överfallen till kamaxeln en smal modell och en bredare ta en titt på de så kamaxeln passar.
av volvoyamha
#479596
Hej på dej kanske en gammal tråd.

I en turbo topp är det oljekylda kolvar och en extra kylkanal i toppen annars äre lika.
Insuget för turbo och sug är olika, grenröret är också skillnad.

Tråget är annorlunda samt är det väll någon olje tillförsel till turbon som inte finns i en sugis!
av 965tdic
#501817
Men om man flyttar över insug och allt från en d24tic/tdi till en vanlig sug d24 får man ut dom 122hk då eller skiljer det mer på motorerna ?
av volvoyamha
#502225
Ja du måste bytta topp packningen, inspruts pump, oljefilter hållaren, trubo, insug, grenrör, olje tråg, spridare sedan tror ja den skall få dom utskrivna turbo hästarna.
Byta sytartmotor V90 T4 2019

Kolla jordkabel mellan motorblock och chassi/batte[…]

Perfekt! Dock endast om systemreläet inte &au[…]

Stort tack för förklaringarna. Detta kom[…]

Längd kamrem

Det skiljer några kuggar på remmen om […]