Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått tvåor på mina stötdämpare fram.

Har kollat runt lite o förstått man kan renovera dom i stället för att byta här är en länk:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5890.0

Så jag tog isär den ena och hällde ut oljan som var som vatten, gjorde rent allt, mätte upp 2.5dl 10w40 motor olja som jag en fyllde röret med och resterande hällde jag i fjäderbenet.

Monterade ihop den och sedan gjorde 20 fulla in och ut slag för att lufta o visst blev den hårdare än innan.

Monterade dit allt igen sen kände på bilen, ingen större skillnad på höger och vänster och då hade jag gjort detta ingrepp på höger sida.

Så min fråga är tror ni jag tog för lite olja?

Hade läst 2.5dl någon stans men kom på senare att det kanske var till de lösa dämparna som i denna länken:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0

Vill ju gärna ha dom lite stummare än original då det ska på kapade 245 bak fjädrar i stället för original.
Blev att använda sig av 3dl olja i stället då blev det mer stumt. Missade dock att sätta dit genomslagsgummit så svänger jag skarpt höger på en guppig väg så skrapar hjulet i hjulhuset, skulle skrapet försvinna om jag satte dit genomslagsgummit?

Bak vet jag inte än, är rätt fränt med bladfjädra.
Nja, tog bakfjädrar från en 245 som jag sen kapade så mycket att det gick att det förhand gick att pressa på "fjäderbrickan" eller vad det heter och lager o det o kunde gänga på muttern några varv. Så kan ha blivit lite lågt men fjädern sitter fint.

Och dom fjädrarna var väldigt mycket hådare än orginalet.
Försökte mig på den högra dämparen igen, hjälpte inte ens med 3.5dl, låter som den suger in luft igen när man luftar.
Förmodar det är packboxen som är dålig, var kan man köpa nya?
sabelström skrev:Försökte mig på den högra dämparen igen, hjälpte inte ens med 3.5dl, låter som den suger in luft igen när man luftar.
Förmodar det är packboxen som är dålig, var kan man köpa nya?

Som jag skrev tidigare.
Meca har KYB insatsdämpare gas eller olja fram eller bak bara o välja.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]