Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jeppe34
Jag har köpt mig en Volvo 460-93a och upptäckte att den ger väldigt dåligt med värme i kupen, har bytt termostat och tempgivaren i bilen går inte riktigt upp till mitten, har även låtit bilen stå på tomgång så den verkligen blir varm och kylarfläkten slår igång. Så vad kan det vara för fel tro? Undrar även om alla lampor till instrumentbelysningen kan gå sönder samtidigt för min belysning är helt svart det enda som lyser är typ helljus lampan och bakrutevärmaren om man slår på dem annars så e allt helt svart.

Vore väldigt tacksam om någon snäll själ vill hjälpa mig.

Mvh Jeppe
av DanielTheDude
Hej!

Antagligen så är det värmepaketet som har blivit tätt. Testa att skölja ur det med en trädgårdsslang eller liknande. Om du står och tittar i motorrummet så ser du några mindre slangar som går in i torpedväggen en bit ner. Testa att ta loss slangarna och skölja igenom från båda hållen en bra stund.

OBS! Det kommer att rinna ut kylarvätska, så du tänker både på att fylla på ny och att inte bränna dig.

MVH, Daniel
av rd350
Hej! Gör som Daniel skrev men tillsät gärna lite maskindiskmedel obs! LITE låt verka tio minuter och skölj igen noga. Kolla sen så motorn verkligen blir varm, minst åttio grader annars får du inte varmt i kupen, låna en ir termometer och rikta den mot toppen, lämpligen tempgivaren där ska det vara ca 80 grader. Händer även att vattenpumpen tappar alla vingarna på impellern. Men prova att skölja först så blir det nog bra.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]