Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gudo
Tjena, nu var det klippt igen..tack för hjälpen förra gången. Har en 245 -90 med b23f. Förra veckan startar inte bilen, el ok, startmotorn försöker desperat ingen tändning. Sätter i nytt batteri, bilen fungerar perfekt igen i några dagar. Och så plötsligt en morgon när jag slutat jobba - kaputt igen. Fungerar ej med startkablar. På macken konstateras kortis i batteriet - det är helt tomt. Hur kan detta hända? Om bilen blöder el någonstans - kan ett nytt batteri verkligen tömmas på under en vecka? Har haft min 245:a ett år nu - har utvecklat en sjuklig kärlek till den. Är detta ett vanligt problem med 245?
av Ebbe
Med en volvo är allt möjligt :D
Men att ett nytt batteri tar slut på en vecka hör nog till ovanligheterna.
Mät strömförbrukningen när allt är avslaget. Lite ström drar den även då, oftast för larm och backup till stereon. Har du mer än 0,5A förbrukning så är detta onormalt. Ta bort en säkring i taget och se var förbrukningen ändrar sig.
Är felet svårt att hitta eller svårt att komma tillrätta med kan man montera en huvudbrytare som bryter all ström från batteriet, typ en sån man har på tävlingsbilar. Kostar någon hundring.
av gudo
Tack Ebbe, det visade sig vara generatorremmen. En var borta och den andra såg inte rolig ut...

Istället för polering och lackskydd vart[…]

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]