Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har precis besiktigat bilen (460 -95) och fick följande anmärkningar:

1. Bromsrör, längsgående, vänster, rostskadat.
2. Färdbroms bromsskiva, bak höger, skadad.
3. Fjäder, fram vänster, brusten.
4. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig.

Jag vill försöka fixa så mycket som möjligt utav detta själv. Jag är händig men har ej så mycket erfarenhet av bilmek. Sitter med min Haynes och river mig på huvet ...
Vilka av felen kan man fixa själv och vad bör man lämna till en verkstad?

1. Måste man byta ut alla bromsrör?
2. Borde jag kunna fixa själv, nya skivor och bromsklossar från Biltema.
3. Hur krångligt är det att fixa själv? Jag har en fjäderkompessionssats som väl borde gå att använda?
4. Har fixat en del med detta själv tidigare men trots smörjning och juckning så vill höger handbromsarm inte gå tillbaka till stoppklacken. Måste jag byta ut hela bromsoket, eller kan man ta loss det gamla och renovera cylindern på nåt vis?

Glädjande var dock att min vindruta gick igenom trots att jag har en spricka som går längs med nästan hela rutan vid torkarbladen. :D

Tack på förhand!
M.v.h.
JP
Jag har samma spricka på vindrutan vid torkarbladen :D
Nåt 400 modell fel..

Är du händig å har guide från Haynes och gärna moraliskt stöd i en polare på plats när du mekar så e det lugnt.

Appropå bromsoken... så är det nog (inte säker om det hjälper dig) så att du ska "justera in kolven på oken" om de tar dåligt.

Mina tar fint på fotbromsen, men lagringen till hävarmen på vänster ok är paj så den går inte helt tillbaka. Hade det inte varit för att jag justerat in oken så hade handbromsen inte stoppat på andra sidan. (fick tre ombesiktningar på handbromsen, tog för dåligt :???: ) slutet väl allt väl :wink:
1. Nej, du byter det som är rostigt. Jag skulle nog iofs ta med höger längsgående när jag ändå är där. Det är inte omöjligt att du hittar rostskador på det med på nåt ställe som är svårt att se för bilprovningen. Skarva rören nånstans mitt under golvet om de är friska framåt. Då slipper du trassla dig upp till huvudcylindern. Det är trångt nog runt tanken...

2. Inga problem. Du behöver inte ens ha loss bygeln för att byta skiva, det är bara att vika ut skivan. Gör rent anliggningsytor och så...

3. Det är rätt enkelt det med, två skruv mot spindeln och ett par muttrar där uppe så är fjäderbenet loss. 400 är lite bakvänd där, lagret sitter i nedre fjäderskålen i stället för övre, arv från Renault... Fjädern står alltså still när du svänger och benet vrider sig i den. Be någon göra ett par fulla rattutslag och titta på nedre skålen. Om den hackar och vill följa med benet är lagret dåligt, skaffa ett nytt så du kan byta det när fjädern ändå är loss. Även om du inte byter är det inte fel att göra rent och fylla det med fett.

4. Jag har tagit isär (och faktiskt fått ihop) ett sånt ok, men det är mycket pill. Köp nytt.
Och kolla så vajrarna går lätt med.
Tack för era svar!
Var på Biltema idag och köpte delar. Tänkte dock fråga igen om bromsrör. Killen på Biltema visste inte vad jag skulle ha för typ av nipplar och han bad mig kolla upp något referensnummer för bromsrör som man köper färdiga. Som jag har förstått det kan man antingen köpa 5 m rör, lösa nipplar och sedan kapa till själv, eller köpa färdiggjorda bromsrör med nipplar, som skall passa. Nu skrev du, Sparkz, att man kan istället kan skarva. Hur går det till?
Tack på förhand!
/JP
Oj, missat att svara här, jag som fixade bild på skarvar och allt:
Bild
Har det löst sig med rören?

Om bromsverkan är bra ska bilprovningen inte bry sig om hur armen går tillbaka. Men självjusteringen behöver hela slaget på armen för att fungera, så handbromsen kommer antagligen att bli sämre med tiden. Justera upp den innan du åker in så blir det nog bra.
Tack för alla svar!

Jag fixade bromsskivorna och bromsbackarna själv. Det gick ganska smidigt, förutom att navbultarna satt åt som skam. De gick åt skogen så jag köpte två nya för 4 kr st på Volvo Original!

Bromsrören kändes lite övermäktiga att fixa med själv, så jag lämnade in bilen till irakierna runt hörnet.
De skarvade ihop bromsröret, bytte bromsok hb och båda handbromswirarna samt bytte fjäder hf.
Allt gick loss på 1800 plus material, så det känns helt ok!

Nu rullar den nog ett år till utan problem. Mätaren går alldeles strax över till 14000 mil.

Allt är frid och fröjd igen :D

/JP
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]