Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoelis05
Hej min 440 med renault motorn går varmt enligt temp mätarn
ryker lite vitt och droppar lite vatten ur avgas röret. Går bra i motorn annars. Ny termostat samt fyllt på vatten
Användarvisningsbild
av lennarte
Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret behöver inte betyda något, det kan vara kondens. Men håll koll på kylarvätskan. Kolla upp vilken motor du har, Renault körde länge med "lösa foder" I motorn. Alltså typ bytbara cylindrar i motorn. Dessa är känsligare än dom med "fasta" cylindrar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
volvoelis05 skrev: tor 11 sep 2025, 20:30 ..Ny termostat samt fyllt på vatten
Hjälper inte ny termostat skulle jag ha spolat igenom kylaren som nästa steg.
Är det bra värme i kupén? Det tyder på att vattenpumpen gör vad den ska. :-)
Lyft locket på exp-kärlet och sniffa. Avgaslukt där tyder på att topplockspackningen är otät.
Det kan ju bli fel på temp-givaren så att mätaren visar på varmare än det egentligen är.
Gjort motortvätt nyligen???
Är man oförsiktig och sprutar med högtryck kan lägga ner lamellerna i kylaren så luften inte kan passera.
Motortvätt är bara av ondo. Vem f.n bryr sig om om du har en glänsande ren motor??? O.k på Hedenhös tid när allt var mekaniskt och det bara var att torka ur fördelarlocket efter gick det väl an. Men nu dagens högtekniska och hel elektroniska bilar,inte en chans att jag skulle göra en motortvätt.
Jag tvättade min B234F motor för drygt 2 år sedan. Det var när den var isär plockad för toppacknings byte. Då var ju all elektronik bort plockat så då funkar det. Tvättade dom flesta delarna i en balja med avfettning och sköljde med varmt vatten
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Nu är jag klar 🌞😎 Jag kapade gamla och nya r&[…]

är bilen under 3år kan TS använda […]

XC60 -21 lite frågor

Hej! Har nyss bytt ut min XC60 D4 -16 till en XC6[…]