Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Olleo98
Min 245 -93 låter konstigt från bakaxeln är min gissning. Det är som ett skrapande ljud som bara kommer ibland och ibland även bromsar in bilen lite. Har fått tips att det skulle kunna vara ett kullager som är dåligt, låter det rimligt? Har någon en annan idé om vad som pågår?
av Olleo98
Tror inte det är bromsarna, de ser fina ut. Dock har jag också märkt att när bilen lyfts och hjulet snurras hackar det till lite varje varv.
Användarvisningsbild
av lennarte
Att det hackar lite när du vrider ett hjul och det andra står stilla är kugghjulen i differrentialen som "arbetar". Fullt normalt.
Man kan aldrig "se" skicket på bromsar. Lacken på bilen kan du skicket på. Bromsar måste plockas isär och kontrolleras för att se skicket på. Tänk på att du har handbromsen totalt gömd inuti bromsskivan också 😱😱
av Rödsorken
Handbromsen misstänkte jag också på den symptombeskrivningen. Hissa baken och snurra på, ryck och slit, prova att lägga an hand- o fotbroms. Hjullager som är på väg att säcka brukar väl snarare vina o surra än ge skrapljud? Rostiga sköldar som lossnar delvis kanske kan ge lite skrap också.
av Olleo98
Jag är tyvärr inget proffs än men min far kunde konstatera att det inte är nåt fel på bromsarna. Jag spelade in ljudet men det är svårt att urskilja det.
Men nån kanske hör nåt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det skulle vara ett bakhjulslsger som är slut konstateras det genom att köra på en rak väg i "lagom" fart i "zick-zack" så "morrar" det tydligt på den dåliga sidan. T.ex så morrar det mer på höger sida när du svänger vänster. Men det är då ett tydligt lagerljud, inget "skapande".
Ni har haft isär och kollat även på handbromsen? Det händer att beläggen lossnar och orsaka både oljud och ofrivilligt bromsande
Hardyskiva bult dimensioner

Kan hämta 12.9 fast om det duger... Om jag sk[…]

Ljud till navigator

vet inte om det funkar men vrid ner volymen d&ari[…]

Ingen aning men titta in på volvopartswebsto[…]

ps, jag var och kikade under motorhuven nu och hit[…]