Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KjelleZ
Är det någon som har monterat bromsok med elektrisk handbroms på en 240-bakaxel? (Hittar inget när jag söker på det) kan V70-oken fungera med lite modifiering? Eller vad kan tänkas fungera?
All info är tacksam!!
/Kjelle
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla först med Bilprovningen om det är tillåtet. Idag är det förbjudet att göra ändringar på bilarna. Tror att t.o.m 900 modellen är det ganska fritt. Men det vore synd att lägga ner en massa jobb och inte få det godkänt. Registrerings besiktning lär det bli i alla fall.
av binkie
En sak att tänka på rent tekniskt är ju att bilar med el pbroms har ett styrdon som känner av hur hög ström som går åt att dra bromsoken och då vet hur hårt de är dragna och när elmotorerna ska sluta gå. Risken finns att du råkar tokköra oken i åtdraget läge och att de inte orkar släppa sen eller att säkringen går för att strömmen blir för hög.

Går säkert lösa men värt att tänka på iaf innan du ger dig på att försöka genomföra det.
av KjelleZ
Jag har hittat en firma som säljer ett ”universal” styrkort för detta ändamålet (justerbart frånslag, har för mig att det va upp till 10amp.) och det va inte så dyrt.

Så kärnfrågan kvarstår, är det nån som vet något bromsok med elektrisk handbroms som kan passa Volvo 240?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Varför detta intresse för elektronisk handbroms? Och vilka skivor har du tänkt använda? V60 / V70 fas 2- ok bör ju kunna gå att använda med någon form av adapter. Men sådana får man nog vara beredd på att göra själv och då gäller det att ha koll på material för att klara besiktning.

Håll koll på detta, när han kr&[…]

Har du otur så har du detta fel! https://yo[…]

Elpriset

Solel och även minskat värmebehov n&au[…]

OM RYSSEN KOMMER

Jag blir faktiskt rädd..... Om man för […]