Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stålkanin
#1579715
Hej! Jag har en volvo 240 från 1990 där hastighetsmätaren har lagt av. Det verkar helt omöjligt att hitta en begagnad hastighetsmätare med rätt k nummer som passar min bakaxel. Jag behöver en med k nummer 6091 och har hittat en för 3000kr (svin dyrt) men den har en varvräknare istället för klocka som min har. Nu undrar jag om den funkar på min bil? jag förstår att varvräknare inte kommer funka men hur är de med hastighetsmätaren? kan man bara koppla in hela klustret och så kommer mätaren fungera? Kan tillägga att jag tror inte de går att laga min gamla för själva "krets kortet" eller vad man ska kalla de är sprucket.

All hjälp uppskattas mvh!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579734
Är du säker på att det är hastighetsmätaren? Eftersom men är elektrisk kan det vara givare och/eller kablar-kontakter också.
På min 745-a räcker det med hårt knytnävsslag rakt uppifrån på panelen ovanför. Så funkar den ett år till..... 😱😱😱
Alla Volvo - 89 och främmåt har samma tandhjul i bakaxeln. Så det behöver du inte tänka på. Sedan om det skiljer på själva instrumentet, vet jag inte.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av bönan
#1579750
Att koppla in varvräknaren är snabbt gjort, kabeln ligger fördragen bakom instrumentet även om bilen inte hade varvräknare från början. Röd-vit. I övrigt är det lika och bara koppla in.

Vill du hellre ha klocka går det fint att flytta över den till nya instrumenthuset. Sitter bara med ett par skruvar från baksidan.

Som sagt är det inte helt ovanligt med kabelbrott till givaren i bakaxeln heller.
av stålkanin
#1579753
lennarte skrev:Är du säker på att det är hastighetsmätaren? Eftersom men är elektrisk kan det vara givare och/eller kablar-kontakter också.
På min 745-a räcker det med hårt knytnävsslag rakt uppifrån på panelen ovanför. Så funkar den ett åt till..... 😱😱😱
Alla Volvo - 89 och främmåt har samma tandhjul i bakaxeln. Så det behöver du inte tänka på. Sedan om det skiljer på själva instrumentet, vet jag inte.
Jag är rätt säker på att de är själva mätaren som är paj. I början så glappa den och då gjorde jag precis som du sa bankade på panelen och den hoppa igång ett tag. Men sen så la den av helt och när jag tog ut själva klustret så va krets kortet sprucket nära inpå hastighetsmätaren, så jag misstänker att de är den som är problemet.

Jag tror att de skiljer på instrumentet för alla har ett k nummer som står precis under där man läser hastigheten och har för mig att de har med pulser från bakaxeln att göra, så om man har fel nummer så visar inte mätaren rätt.
Tack för svar!
av stålkanin
#1579755
bönan skrev:Att koppla in varvräknaren är snabbt gjort, kabeln ligger fördragen bakom instrumentet även om bilen inte hade varvräknare från början. Röd-vit. I övrigt är det lika och bara koppla in.

Vill du hellre ha klocka går det fint att flytta över den till nya instrumenthuset. Sitter bara med ett par skruvar från baksidan.

Som sagt är det inte helt ovanligt med kabelbrott till givaren i bakaxeln heller.
Aha den är redan fördragen de visste jag inte, trodde man behövde dra kabel till tändspolen. Då åker jag förbi skroten o hämtar klustret med varvräknaren, man har ju hellre en varvräknare än klocka!
Tack för mycket hjälpsamt svar!

I USA verkar det heta cetane booster istället[…]

ochså var det dags för påfyllning[…]

Dra upp bilen i 110 km/h och lyssna efter vindbrus[…]

Spridar fel V50 D2 2011 114hk

Första cylindern är närmast kamrem […]