Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andcro03
#1579058
Hej, jag väljer att söka hjälp här då jag har haft problem med min 240 ett längre tag nu. Jag ska försöka skriva så utförligt som möjligt, Bilen har gått inom samma familj sedan 1988, alltid servad på Bilia sedan jag köpte den, så i originalskick.

Jag har haft den i 14 år men har kört ca 5000 mil mellan avställningarna.
För ett par år sedan hade jag problem med prestandan, Bilen startade alltid fint och var rapp på gasen, men intermittent förlorade jag kraft från motorn, jag kunde varva upp men det bara lät mycket. Detta körde jag med länge tills jag fann att det var lambdasonden som var trasig. Efter bytet gick bilen med full effekt, tills den började dö till och från. Efter jättemycket felsökning fann jag att bränsleboxen var felet. Bytte box till en med ett VOC chip i. Den dåliga syresensorn kanske skickade så mycket okristlig information till bränsleboxen så boxen stämplade till sist ut. Med ny box gick bilen jättebra så jag ställde den i garaget med gott samvete. Nu efter 2 år och påställd och nybesiktigad för 2 veckor sedan, så har den börjat dö för mig igen...

(Jag glömde att nämna att en gång i tiden så var bilen något trimmad. Bearbetad 531'a. tänd/bränslebox chip, extraktor och lite småsaker, numer är den helt återställd med en original 530 topp )
Jag har bytt otroligt mycket saker på bilen under dessa år, bland annat för 2 år sedan en ny förpump, och för 2 veckor sedan matarpump och filter ( matarpumpen lät dåligt)

När mina problem började så kontrollerade jag pumparna genom att ta ut säkring 4 och bygla över reläet för att höra att pumpen gick, sedan drog jag säkring 6 för att höra så den andra pumpen gick. Plockade även bort BTR för att se att det fanns flöde i bränslesystemet. Idag kom jag cirkus 13km innan bilen dog helt utan förvarning. Jag uppfattade först inte att bilen dött eftersom kontrolllamporna tändes inte ( som de har gjort tidigare)
Denna gången hjälper det inte att bygla reläet (30 över till 87/1 och87/2. Impulsgivaren byttes för 20 mil sedan (ny). Bränslerelät är nytt ( viss varmgång uppstår, blir fickljummen)Tändspole,förstärkare,säkringshållare, hängsäkring, kontaktstycke på torpedvägg, uppmätta/motionerade. Rotor och fördelare bytt. skavt lite på div jordpunkter.

Jag fann att stift 5 i kontaktstycket till tändförstärkaren satt löst och satt djupare i kontakten än de andra (snabblimmat för stunden)
Just nu finns ej spänning över säkring 4. Den första spolen i bränslerelät vid tändläge II drar, Vrider jag på nyckeln och kör startmotorn så sluter spole nr 2 direkt men släpper igen efter ca 2 sekunder. Enligt den inbyggda felkodsläsaren så har jag 1-1-1 på ett av stiften, och på det andra stiften så händer inget alls när jag försöker läsa felkoderna ( kommer tyvärr inte ihåg om jag fick 1-1-1 på bränsle eller tändning.
Jag har även provat att blåsa i startgas innanför gasspjället utan framgång. Jag har inte kunnat kolla gnistan då jag har stått under huven ensam.
Det enda jag inte direkt har rört är tändlåset, kabelhärva eller tändbox, Jag öppnade iof boxen för att se om något hade exploderat eller så, men inget såg direkt konstigt ut.
Jag har ej tillgång till elscheman så det är svårt för mig att gå vidare nu så härmed tar jag jättetacksamt emot alla tips, funderingar eller ideer som kan ges.

Tack på förhand och med vänlig hälsning Andreas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579608
På en -89 års modell (även då -88B som är en tidig -89-a) kan du ta ut felkoder från tänd och bränsle boxarna. På -89 års modell finns en miljölampa som tänds när där är något fel i avgasreningen ingående delar. Men, den är inte inkopplad på dom tidiga (88B). I alla fall inte på min 745-a. Om du tar loss batterikabeln så nollar du felkoderna, så bilen kan gå bättre av bara det.
Säkring 4 får ström direkt från batteriet. Det sitter en eller två säkringar vid batteriet, det kan ärga ganska ordentligt där. Med dålig kontakt som följd.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Y5YLWFSvxu
av Rödsorken
#1579628
Fel som kommer och går... det värsta. Men ifall du vet att det har pillats med boxarna så kan man inte låta bli att misstänka någe lurt med dessa. Jag ser framför mig att någon kommit åt en lödning därinne...
Du har således LH 2.4 eftersom du läser av felkoder? Stift 2 och 6 - bränsle resp tändning. Nollställ alla genom att ansluta stiftet, vrida nyckeln till II och hålla testknappen nedtryckt i flera sekunder. Lampan tänds helt och då håller man ner knappen igen i flera sekunder. Det ska radera lagrade koder. Eller batterikabeln då, som Lennart säger. Är det 100? Ta en ordentlig runda för att provocera fram nya felkoder, eller samma. Skriva bara upp ordentligt!
När bilen bilen förlorade kraft, var det då som om den gick på tre? Har du i själva verket tändningsproblem? Gnistrar det fint på alla fyra? Vad gäller bränsletryck låter det ju som att du gjort allt som kan göras.

Ja, precis vad du kan läsa av med verktyget

Bult till kompressor

Hej, Råkade dra av en av de tre bultar som […]

Oljebyte på en ny bil

Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur sk[…]

Det tackar man för.