Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1579141
Hej! En ny tråd efter felsökningar

Har spolat rent kylsystemet. Lagt i en ny 92c termostat. Ibland kommer den riktiga 240 värmen så man bränner sig på luftutblåsen i kupén men sen helt plötsligt kommer det iskallt

Jag har varit och kört i 4 mil och vattnet som är i expansions kärlet är jättekallt . Det är som att vattnet inte cirkulerat , kylar slangen till termostathuset är stekhet, den undre från vattenpump är kall

Kan det vara en dålig vattenpump?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579148
Det kan vara dålig vattenpump. Men lika gärna igensatt kylare. När motorn är drifts varm är nedre kylarslangen också varm. Inte het som den övre slangen. Tänk också på att kylaren ligger ner, den ska vara varm på vänster sida och svalare på höger sida. Inte som förr då den var varm uppe och sval nere.
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1579159
lennarte skrev: mån 20 maj 2024, 17:53 Det kan vara dålig vattenpump. Men lika gärna igensatt kylare. När motorn är drifts varm är nedre kylarslangen också varm. Inte het som den övre slangen. Tänk också på att kylaren ligger ner, den ska vara varm på vänster sida och svalare på höger sida. Inte som förr då den var varm uppe och sval nere.
Kört 7 gånger med maskindiskmedel och en omgång med stp kylarrengöring . Vattnet som kommer ut nu är klart vatten
av Rödsorken
#1579180
Låter helt sjukt! Som om det ändå är infarkt i kupéelementet. En propp som rör sig och stryper, men det borde ju inte gå så fort.
Ta ur termostaten och kör vatten. Lossa övre slangen och ta en hink. Vad ger pumpen? Borde finnas data på detta (t ex 2-3 l/min vid tomgång).
Flödar vattnet ut kylaren när du rycker nedre slangen? Det ska forsa. Forsar det, är kylaren INTE igensatt med tätningsmedel e d.
Är dina slangar genom torpedväggen varma båda två när ventilen är öppen? Är ventilen (värmekranen) öppen?
Hett vatten lämnar ju motorn genom övre tunna slangen och borde vara riktigt het när motorn är varm och ventilen är öppen.
Har verkstan anordningar för att suga och trycka för att kunna rensa/testa ett element? Det lät som om Lennart hade sådana grejer.
När det kommer iskall luft i din bil låter det som att friskluft har tagit sig in, som om air mix-slangarna inte är som de ska. Som om klaffarna som styr luften gör som de vill därinne.
Märkvärdigt med kalla 240:or - kända för sin Norrlandsvärme.
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1579204
Rödsorken skrev: mån 20 maj 2024, 22:33 Låter helt sjukt! Som om det ändå är infarkt i kupéelementet. En propp som rör sig och stryper, men det borde ju inte gå så fort.
Ta ur termostaten och kör vatten. Lossa övre slangen och ta en hink. Vad ger pumpen? Borde finnas data på detta (t ex 2-3 l/min vid tomgång).
Flödar vattnet ut kylaren när du rycker nedre slangen? Det ska forsa. Forsar det, är kylaren INTE igensatt med tätningsmedel e d.
Är dina slangar genom torpedväggen varma båda två när ventilen är öppen? Är ventilen (värmekranen) öppen?
Hett vatten lämnar ju motorn genom övre tunna slangen och borde vara riktigt het när motorn är varm och ventilen är öppen.
Har verkstan anordningar för att suga och trycka för att kunna rensa/testa ett element? Det lät som om Lennart hade sådana grejer.
När det kommer iskall luft i din bil låter det som att friskluft har tagit sig in, som om air mix-slangarna inte är som de ska. Som om klaffarna som styr luften gör som de vill därinne.
Märkvärdigt med kalla 240:or - kända för sin Norrlandsvärme.
Ska kolla detta vid tillfälle, precis en 240 ska ju ha bastuvärme även på tomgång. Ny vattenpump är beställd från Vparts ska prova det åxå.
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1579205
Det forsar ur kylaren när jag släpper den nedre kylarslangen. Och när man justerar värmen så ser man att värmeventilen åxå ändrar sig, slangarna in till torpeden är åxå varma
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579240
Om båda slangarna till är varma, ordentligt varma ut från motorn och ner till vattenpumpen är ju kranen öppen och elementet rent. Är termostat huset ordentligt varmt (du ska inte kunna hålla fingrar på det) är ju motortemperaturen också bra. Då är ju felet mellan termostaten och tillbaka till motorn. Om då kylaren kall på höger sida (och nedre kylarslangen) är där ingen cirkulation. Och är där bara 2 val kvar, kylare tät eller kass vattenpump (pump hjulet trasigt)
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1579414
lennarte skrev: tis 21 maj 2024, 18:46 Om båda slangarna till är varma, ordentligt varma ut från motorn och ner till vattenpumpen är ju kranen öppen och elementet rent. Är termostat huset ordentligt varmt (du ska inte kunna hålla fingrar på det) är ju motortemperaturen också bra. Då är ju felet mellan termostaten och tillbaka till motorn. Om då kylaren kall på höger sida (och nedre kylarslangen) är där ingen cirkulation. Och är där bara 2 val kvar, kylare tät eller kass vattenpump (pump hjulet trasigt)

Tack lennart ,.jag har rivit isär vattenpumpen och den såg/känns bra ut. Men ska ändå lägga ny när jag är där och skruvar. Dock så klyvded packningen itu när jag försökte bända upp vattenpumpen uppåt mot toppen så jag har beställt ny. Får se när den dyker upp.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579424
Du ska skruva i alla skruvarna, men inte spänna fast någon. Trycka ordentligt uppåt och spänna fast den med avlångt hål först. Jag brukar limma packningen mot pumpen, och ett tunt lager fett mot blocket.
Kolla ordentligt på den gamla pumpen att pumphjulet sitter fast och inte är skadat. Det händer ibland att det lossnar
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1579499
lennarte skrev: fre 24 maj 2024, 07:46 Du ska skruva i alla skruvarna, men inte spänna fast någon. Trycka ordentligt uppåt och spänna fast den med avlångt hål först. Jag brukar limma packningen mot pumpen, och ett tunt lager fett mot blocket.
Kolla ordentligt på den gamla pumpen att pumphjulet sitter fast och inte är skadat. Det händer ibland att det lossnar
Sådär nu är packning å pump bytt

Men ingen finsk bastu värme för det

Jag börjar tro mer och mer att det är något med vajjer/airflow reglagen som felar.
Bägge slangarna in i torpedväggen är varma som tusan.

Trisst att köra när vattentemperatur mätarn lever sitt egna liv. Ibland ligger den fint som den ska men sen åker den sakta neråt. Beställde även ny givare men det var fel. Hittar inte ens den på b230k den sitter inte under insuget där verkar det vara en knacksensor typ.
Bromsservot trasigt igen.

Bromsservot gick sönder igen efter mindre &au[…]

V90 miltal

En tanke, maskinskadeförsäkringen gä[…]

röd diesel

14år senare bara :party:

Problem med tomgång

Är det rätt monterat? Där finns sm&[…]