Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574502
De sista åren skippade Volvo "äkta varselljus" på 240 och hade automatiskt halv. Lagen är f ö från 1977 och det tog EU 34 år att fatta galoppen, för sedan 2011 krävs DRL - day running lights - på europeiska fordon, men endast framtill. Nu bråkar EU om snuset, så de har väldiga problem där nere...
Det blev då endast 5W positionsljus istf 5/21W på 240. Det blev "enklare" (Volvo hade faktiskt dispens för sitt ganska klena varselljus på 70-talet!) men du åker omkring med halvljuset på för jämnan och sliter H4-lampor och äter ström, dvs bränsle.
Till saken: I Sverige och Norge sitter två grå kablar på stift 56b på stegreläet (step relay) i motorrummet. Det är klunsen bakom expansionskärlet. En av kablarna går till glödtrådsvakten och den andra till strömställaren i kupén. En ska bort. Det är inte lätt att ordna utan att förstöra saker, inte heller inne i strömställaren, att pilla ur hondelen ur kontaktstycket eller så. Jag hade vredet/strömställaren urtaget och vek helt enkelt ner hanstiftet nr 5 (till grå hona) och släckte på så sätt automatiska halvljuset. Enkelt att återställa, men kanske bara en gång innan man knäcker stiftet. Nu har bilen P-ljus i alla lägen på strömställaren och tändnng på. (Ja, den har halv med lyset på!) Skulle man vilja släcka helt blir det till att gå in på säkringar 15 o 16 som är för hö/vä positions-/parkeringsljus både fram och bak, samt lite till såsom instrumentbelysning. Det struntar jag troligen i.
Men då har du alldeles för klent varsel! Ja, med en 5W, men min råkade ha 10W i P-ljuset så det liknar varsel, men nästa steg är ju 3-7W LED när dessa brunnit. En ytterligare konsekvens blir då att bilen har för kraftigt P-ljus, men det kan man nog leva med.
Det här är för den som är som jag och vill bestämma själv hur det förbankade lyset ska lysa.
#1574514
På min 745-a hade socklarna till varselljus (och p-ljus) "falerat", gummit/plasten som håller kvar stifthylsan i kontaktstycket finns inte kvar. Åkte till skroten (flera stycken) förrförra hösten och kollade efter sådana. Men icke....... Fans det någon (före -91) så var den ombyggd till Amerika ljus. Så det blev 2 st från en 940 och jag (också) har bara p-ljus fram nu. För några år sedan byggde jag om hela kabeldragningen till hel och halv ljusen med 2 st Biltemas "ljusförstärkare" och svindyra H4 lampor med "mycket bättre ljus". Alltså en sådan kabelsats till var sida på 745-an och en var sin matning med 6mm² kabel direkt från B+ på generatorn. V på tomgång vid lamporna steg från 11,5 till 13,5V vilket blev c:a 100% bättre ljus. I samband ned detta kopplade jag om original kopplade dimljus så nu kör jag med dimljusen som varselljus (DRL?) med p-ljus så det lyser bak också. Enda nackdelen med detta är att dom ytterst få gånger jag kör i mörker, får jag släcka dimljusen
#1574636
Hmm, vad menar du att Volvo hade för dispens för varselljus? Aldrig hört talas om. Det uppfyller gott och väl kraven som ställs på varselljus (minns inte exakt nu, men synas i dagsljus på 30m, 21w glödlampa).
Däremot om du sätter dit 10w glödlampa så är det inte parkeringsljus, det får vara max 5w för att inte förväxlas med annat ljus. Och Varselljus får inte lysa tillsammans med halvljus, så du hamnar i ett mellan läge som inte är parkering, men inte heller varselljus, och får inte lysa med halvljus.
Byt till äldre med tvåpolig lampa istället.
#1574649
Jag vet, Amarace, man hamnar i ett mellanläge. Att parkeringljus ska vara svagt är en god regel, men man använder det ytterst sällan just för parkering. Däremot blir det för mycket med "extra positionsljus/parkering" till halvljuset - och det är det verkliga bekymret. Visst har polisen bötfällt folk som åker med halv- och dimljus samtidigt. Här måste jag finna en lösning. (Men en Volvo blir inte "vacker" med påhängsvarsel, som nästan alla bilar hade 1977 och några år framåt.)
Vad gäller Volvos tidiga inbyggda varselljus har jag ett minne att av kraven sänktes en smula för att 240:n ljus skulle räcka. TV eller ViB hade en rubrik: "Man daltar med Volvo". Företaget var mäktigt! Minns hur man (PG) sade: Det som är bra för Volvo är bra för Sverige.
Volvo 240 från ca 1990 har ingen tvåpolig lampa ovanpå blinkern.
#1574752
Hm... det låter faktiskt som mina tankar på att bygga tillbaka till förgasare... Att byta hela insatsen och ha ursprungliga tvåförti P-/varsel (5/21W)... Men då är det allt el runtomkring också. Låter halvbaxigt. Alltså vid körning: 21W med vredet i noll, 5W i P-läge + bak resp 5W i lyse på + bak + skylt. Nu har jag ju gjort som hobby att göra min Hisingetraktor till "rikets mest praktiska bil" så man får väl titta på det. :-)
#1574984
Det ska vara möjligt att pilla ur hondelen i kontaktstycket (som sitter fast i bilen), men jag misslyckades med mina urmakarmejslar. Det är trångt och besvärligt under instrumentpanelen. Nu har jag inte elsystemet till min, utan till tidigare årgångar, men vit kabel tycks grena till säkringar nr 15 o 16 som är positionsljus vä resp hö, både fram och bak (samt skylt o instrument). Om nu bara Volvo hade läge noll på vredet = lyse av!
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]