- fre 29 mar 2024, 08:25
#1574502
De sista åren skippade Volvo "äkta varselljus" på 240 och hade automatiskt halv. Lagen är f ö från 1977 och det tog EU 34 år att fatta galoppen, för sedan 2011 krävs DRL - day running lights - på europeiska fordon, men endast framtill. Nu bråkar EU om snuset, så de har väldiga problem där nere...
Det blev då endast 5W positionsljus istf 5/21W på 240. Det blev "enklare" (Volvo hade faktiskt dispens för sitt ganska klena varselljus på 70-talet!) men du åker omkring med halvljuset på för jämnan och sliter H4-lampor och äter ström, dvs bränsle.
Till saken: I Sverige och Norge sitter två grå kablar på stift 56b på stegreläet (step relay) i motorrummet. Det är klunsen bakom expansionskärlet. En av kablarna går till glödtrådsvakten och den andra till strömställaren i kupén. En ska bort. Det är inte lätt att ordna utan att förstöra saker, inte heller inne i strömställaren, att pilla ur hondelen ur kontaktstycket eller så. Jag hade vredet/strömställaren urtaget och vek helt enkelt ner hanstiftet nr 5 (till grå hona) och släckte på så sätt automatiska halvljuset. Enkelt att återställa, men kanske bara en gång innan man knäcker stiftet. Nu har bilen P-ljus i alla lägen på strömställaren och tändnng på. (Ja, den har halv med lyset på!) Skulle man vilja släcka helt blir det till att gå in på säkringar 15 o 16 som är för hö/vä positions-/parkeringsljus både fram och bak, samt lite till såsom instrumentbelysning. Det struntar jag troligen i.
Men då har du alldeles för klent varsel! Ja, med en 5W, men min råkade ha 10W i P-ljuset så det liknar varsel, men nästa steg är ju 3-7W LED när dessa brunnit. En ytterligare konsekvens blir då att bilen har för kraftigt P-ljus, men det kan man nog leva med.
Det här är för den som är som jag och vill bestämma själv hur det förbankade lyset ska lysa.
Det blev då endast 5W positionsljus istf 5/21W på 240. Det blev "enklare" (Volvo hade faktiskt dispens för sitt ganska klena varselljus på 70-talet!) men du åker omkring med halvljuset på för jämnan och sliter H4-lampor och äter ström, dvs bränsle.
Till saken: I Sverige och Norge sitter två grå kablar på stift 56b på stegreläet (step relay) i motorrummet. Det är klunsen bakom expansionskärlet. En av kablarna går till glödtrådsvakten och den andra till strömställaren i kupén. En ska bort. Det är inte lätt att ordna utan att förstöra saker, inte heller inne i strömställaren, att pilla ur hondelen ur kontaktstycket eller så. Jag hade vredet/strömställaren urtaget och vek helt enkelt ner hanstiftet nr 5 (till grå hona) och släckte på så sätt automatiska halvljuset. Enkelt att återställa, men kanske bara en gång innan man knäcker stiftet. Nu har bilen P-ljus i alla lägen på strömställaren och tändnng på. (Ja, den har halv med lyset på!) Skulle man vilja släcka helt blir det till att gå in på säkringar 15 o 16 som är för hö/vä positions-/parkeringsljus både fram och bak, samt lite till såsom instrumentbelysning. Det struntar jag troligen i.
Men då har du alldeles för klent varsel! Ja, med en 5W, men min råkade ha 10W i P-ljuset så det liknar varsel, men nästa steg är ju 3-7W LED när dessa brunnit. En ytterligare konsekvens blir då att bilen har för kraftigt P-ljus, men det kan man nog leva med.
Det här är för den som är som jag och vill bestämma själv hur det förbankade lyset ska lysa.
2451993 B230F/M47